Vizualizeaza interviul:
ec. Adrian Bodo - Director executiv Directia Fiscala a Municipiului Timisoara
Aplicatii realizate pentru telefonul mobil si tableta:
Plata Impozite si amenzi | TaxControl | TaxControlPRO | StiiCodFiscal
LEGIStm: Direcția Fiscală Timișoara a fost pregătită pentru colectarea taxelor în mod electronic?
Adrian Bodo: Nu din punct de vedere al plății eram pregătiți pentru pandemie, ci din punct de vedere al relațiilor cu contribuabilii privind emiterea actelor administrativ fiscale. Încasarea electronică a impozitelor și taxelor funcționează la Timișoara din 2001, cu mult înainte de pandemie. Cu aproximativ 4 ani înainte de aceasta pandemie, noi am eram deja pregătiți să lucrăm în regim online, de la depunerea declarațiilor până la încasarea impozitelor, adică pe tot lanțul operațional pe care noi il realizăm pentru contribuabili cât și la solicitarea acestora.
LEGIStm: V-ați gândit la o soluție prin care în momentul în care se înstrăinează un vehicul, acesta pe lângă faptul că este radiat din evidența unei Unități Administrativ Teritoriale, să fie înștiințată și Unitatea Administrativ Teritorală la care ar trebui făcută impunerea?
Adrian Bodo: Cea mai mare dinamică in rulajul nostru o reprezintă mijloacele de transport. Clădirile se tranzacționează și ele, dar mai puțin. Mijloacele de transport le schimbăm mai des. Sunt aproximativ 70.000-80.000 de mișcări in patrimoniul cetățenilor noștri. Indiferent dacă acestea sunt aduse de afară sau se cumpără mașini noi, ele sunt vândute altor timișoreni sau în afara orașului, lucru care se întamplă foarte des. Un lucru pe care noi ne-am dorit să-l facem este să avem o relație fără contact cu contribuabilii, motiv pentru care am dezvoltat partea aceasta de depunere a declarațiilor online care a prins cel mai bine în ceea ce privește mijloacele de transport, înca de la inceput. Nimănui nu-i place sa stea la rând și, la fel ca alte instituții, și noi am adoptat procedura în care iei un număr de ordine cu care te prezinți la ghișeu, dar am constatat că acest lucru nu aduce foarte mult confort. Pentru contribuabili cel mai simplu este sa stea acasă și in maxim 10 minute să depună o declarație de impunere. Pe de altă parte ne-am gândit și la confortul funcționarilor precum și la viteza cu care se poate procesa o declarație și să raspunzi unor nevoi. Și atunci, evident dacă o parte din muncă o face contribuabilul, pe care oricum o făcea și înainte, indiferent că scrie un formular manual sau îl scrie într-un format electronic, tot același timp îi ia. Însa, în cazul nostru scade timpul de procesare deoarece noi trebuie sa verificăm dacă datele introduse de contribuabil corespund cu cele din documentele atașate după care, urmează să validezi ce date s-au introdus, iar restul este realizat, în cateva clipe, de aplicația informatică. Pentru ca procedura sa fie completă tebuie să aplici semnătura electronică pentru ca documentul eliberat să aibă forța juridică cerută de lege. Însă, au fost situații, de exemplu, în țară, când unități ale direcției de înmatriculări nu primeau documente, de la noi, semnate electronic. Refuzau primirea deoarece unii dintre ei nu cunosc că, din 2012, documentele semnate electronic au aceeași putere ca și cele pe care se pune ștampila si semnatura olografă. Foarte multe din unitățile administrative nu au dezvoltat această latură. Iar acum, în perioada pandemiei nu pot să limitez relația cu publicul întrucât, dacă o persoană trebuie să se prezinte, tu trebuie să te întâlnești cu aceasta și să-i înmânezi documentele. Am avut, la un moment dat, și câteva presiuni din partea unor colegi din cadrul instituției noastre, mai exact din primărie. De exemplu, aceștia spuneau ca la Cluj cetățeanul primește ștampila pe loc, la ghișeu, iar la noi durează cinci zile. Atunci, i-am rugat pe acești colegi, să facă o analiză, să vadă ce inseamnă de fapt ”pe loc” și cât timp iți trebuie până ajungi în fata ghișeului dacă sunt 600 de persoane la rînd, iar procesarea dureaza 10 minute pentru fiecare persoană. Așadar, s-ar putea sa obții ștampila peste trei săptămani. Nu se pot compara lucrurile și atunci timpul de procesare rezultă din numărul documentelor care se depun, timpul de procesare și numărul de ore de care dispui în funcție de numărul de personal și cele opt ore de muncă.
LEGIStm: Ne puteți detalia ce aplicații ați realizat pentru telefonul mobil și la ce ajută?
Adrian Bodo: În ultima perioadă, am făcut aplicația pentru plata impozitelor, a taxelor speciale și a amenzilor. Istoria este mai interesantă de unde am plecat. Deschidere pentru informatizare am avut tot timpul. La un moment dat, am constatat că modul în care se prezenta interfața era puțin greoaie pentru contribuabili. Uitandu-mă la alte zone, inclusiv la Apple, conceptul acesta de a fi cât mai aproape de utilizator și să-i fie cât mai simplu de a opera, am adus niște critici vizavi de aplicație, care nu au fost repede îmbrațișate de către furnizorul de aplicație. Și atunci m-am gândit ce trebuie să înveți ca să scrii o pagină de internet. Astfel, am inceput să studiez, am cumpărat niște cursuri, iar în timp ce invățam și scriam. Și așa am creeat acea pagină, am pus-o la dispoziția furnizorului iar astăzi este implementată. Cu trei clicuri accesezi un formular în care poți și să preiei datele dacă sunt existente în baza de date selectând obiectul pe care vrei să-l tranzacționezi după care introduci câteva informații referitoare la condițiile contractuale. Apoi, când ajunge la funcționar să-l opereze apasă o tastă, îl ia în evidență pe cumpărător si îl scoate din evidență pe vânzător. Dacă, de exemplu, în cazul mijloacelor de transport, dacă cumparătorul nu este în Timișoara, aplicația generează automat o adresă și un e-mail către unitatea administrativă unde se duce bunul administrativ. Și apoi m-am gândit să fac niște aplicații pentru telefonia mobilă, să-i ajute pe contribuabili să verifice organul fiscal, introducând parametrii variabili de la fiecare unitate administrativă. Aplicațiile se numesc TaxControl și TaxControlPro. Văzând că cele două aplicații au prins foarte bine, m-am gândit să fac o aplicație, care îi ajută, mai ales, pe cei care au domiciliul în comune și in unitățile administrative de nivel mic care pierd foarte mulți bani la amenzi. Potrivit legislației in vigoare pâna in anul 2016, unde se încasa amenda acolo ramaneau și banii. La ora actuală, cele mai mai multe amenzi sunt în domeniul circulației și, de exemplu, dacă un individ dintr-o comuna primește o amendă mergând spre Cluj, este nevoit să oprească acolo și să o plătească, deoarece potrivit legii poți plăti jumătate din minimul amenzii în 48 de ore. Evident că unde l-a prins, acolo plătește. Așadar, banii proveniți din amendă ramân la Cluj. În acest caz, comunele sunt cele mai dezavantajate. Și m-am gândit să fac o aplicație pe domeniul amenzilor. Cel mai mult, în crearea aplicației, a durat culegera informațiilor referitoare la comune, deoarece nu exista nicio baza de date cu unitățile administrative, nici măcar la nivel de minister-administrație. Am creat o baza de date, am scris aplicația și acum am ajuns la partea de încasare efectivă. Am discutat cu cei de la Rompay pentru a mă ajuta sa găsesc un procesator de card pentru plata efectivă. Aceștia mi-au zis că există două variante: să încasez în contul meu și să distribui sumele către unitățile administrative, lucru care evident era exclus sau unitățile administrative să se asocieze și să-și aleagă un procesator de card. În acest sens, am scris atât Asociației Municipiilor cât și Asociației Comunelor. Însă nu am găsit o deschidere prea mare din partea acestora. Cei de la AMR (Asociatia Municipiilor din Romania) m-au sunat și mi-au zis că joia, în intervalul orar, 12.30-13.00 ar putea să stea de vorbă cu mine și să mă prezint la București, ceea ce mi s-a părut hilar. Le-am scris înapoi că nu o să mă deplasez la București pentru o jumătate de oră, dar pot să fac niște capturi de ecran și să le explic cum funcționează, dupa care nu am mai primit niciun răspuns. Cei de la Asociația Comunelor nici măcar nu au reacționat. Era in interesul lor. Așadar, am abandonat acest plan și m-am gândit la o prezentare la care am fost, la Aquatim, unde am văzut că aveau organizat informații pe pagina lor de internet, inclusiv plata facturilor online pe computer. I-am spus domnului director ca aș putea să-i fac o aplicație astfel încât să poată încasa și pe telefonia mobilă. Și m-am apucat să scriu, și a trebuit să preiau niște informații din sistemul lor informatic, din contabilitate. Aici, m-am lovit de furnizorii de aplicație care au refuzat să colaboreze chiar dacă nu erau proprietarii bazelor de date. Și, ca să demonstrez că se poate face acest lucru și că funcționează am zis că o să scriu aplicația pentru plata impozitelor. Și așa am ajuns la aplicația cu plata impozite si taxe care are o iconiță cu ”pit”.
LEGIStm: Această aplicație este implementată la vreo unitate administrativ-teritorială?
Adrian Bodo: Da, la Timișoara, Ploiești. În București este o firmă care a cumpărat aplicația, are un sofware de impozite și taxe. A cumparat-o pentru a o implementa la unitățile administrative unde este furnizor de aplicație generală.
LEGIStm: Cum vă ajută serviciile noastre: iLegis, managementul dosarelor și partea de monitorizare a firmelor aflate în insolvență?
Adrian Bodo: Nu cred ca la ora asta cineva ar mai putea lucra altfel. Cine nu are un sistem informatic care să-i furnizeze într-un timp foarte scurt informațiile de care are nevoie nu are nicio șansă să lucrez,e în primul rând, legal și în al doilea rând să fie foarte eficient atunci când apar situații conflictuale. Asta pe partea legislativă și mă refer aici la iLegis. Dar, pe langă iLegis, noi mai avem doua aplicații: managementul dosarelor în instantă, care ne ajută enorm de mult în gestionarea dosarelor și urmarirea lor. Înainte de această aplicație, aveam o gestiune pe registre în care nu puteam să accesăm informațiile la maniera în care lucram acum. Cea mai mare colaborare cu voi o avem pe domeniul insolvenței. Nu cred ca poate cineva să fie la zi și să reacționeze conform legii căutând acul in carul cu fân. Iată, că aplicația voastră este un magnet care extrage din carul cu fân acele și ni le aduce nouă, iar noi putem să le și sortăm in funcție de prioritățile pe care le avem și să primim informații referitoare la întreaga evoluție a dosarului. Și evident ca noi putem să ne realizăm și creanțele având informațiile in timp util: să te înscrii in tabloul de creanțe, să urmărești contribuabilii, să vezi cine nu plătește etc. Fără aceste aplicații nu cred ca am fi avut succesul de astăzi și nici nu cred că se mai poate lucra altfel.
LEGIStm: Aplicația ”COD FISCAL”, cui îi este adresată?
Adrian Bodo: Poate să fie folosită de oricine. Eu am făcut-o pentru colegii mei subordonați care voiau sa meargă la cursuri. Am incercat să nu trimit oameni in orașe unde cursul costa 800 de lei iar cazarea 4000 de lei. Erau unele cursuri în care mergeai cu însoțitor, adică cu soțul sau soția și am tras concluzia că de fapt nu te duci la un curs, ci te duci într-un concediu mascat, iar eu nu sunt adeptul minciunii.
Material video: Andrei COVLEA
iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana