În data de 08 decembrie 2022 a intrat în vigoare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile.
Actul normativ stabilește măsurile pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2023 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru a compensa o parte din cheltuielile cu energia, indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleţi şi alte materiale de încălzire.
Sprijinul acordat persoanelor vulnerabile pentru compensarea preţurilor la energie este în valoare nominală de 1.400 lei. Ajutorul este acordat pe loc de consum/gospodărie în două tranșe - februarie și septembrie 2023. Precizăm faptul că, în gospodăriile cu mai mulți locuitori, venitul pe membru de familie trebuie sa fie sub 2.000 lei.
Ajutorul se va acorda prin intermediul unui card de energie emis pe suport de hârtie care va fi distribuit beneficiarilor prin Poșta Română. Cu acest card se pot plăti electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire. Cardul va fi primit de către beneficiarii eligibili în perioada 1-28 februarie 2023 și în perioada 1-30 septembrie 2023. Beneficiarii trebuie să știe că toate cardurile iși încetează valabilitatea la data de 1 ianuarie 2024, indiferent de sumele rămase neutilizate. Așadar, cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la data de 31 decembrie 2023 inclusiv. De asemenea, beneficiarii trebuie să mai știe ca în cazul în care pierd cardul, costurile de remitere și distribuire vor fi suportate de către aceștia.
Plata facturilor la energie se va putea face atât la domiciul beneficiarului, prin intermediul poștașului, cât și la oficiile poștale.
În ceea ce privește încălzirea în sistem centralizat, pentru căldura de la bloc, asociațiile de proprietari vor primi o înstiințare și modelul de validare a datoriei, necesar persoanelor care primesc încălzire în sisetm centralizat, alături de îndrumări privind completarea acestui document. Acest formular este necesar întrucât factura care vine pentru asociaţia de proprietari trebuie defalcată. După ce au primit cardurile de energie, beneficiarii de sprijin care stau la bloc se vor adresa asociațiilor de proprietari pentru eliberarea certificatelor de validare a datoriei. Procedura pentru a plăti cu cardul de energie este simplă. Beneficiarul trebuie să se prezinte la oficiul poștal cu cartea de identitate, cardul de energie și certificatul de validare a datoriilor. Poșta Română operează încasarea în numele beneficiarului de sprijin, operează în evidențele contabile plata datoriei beneficiarului față de energia termică și virează sumele la furnizorii de energie termică la termenele prevăzute în contractele de furnizare sau anticipat.
Beneficiază de sprijin pentru compensarea prețului la energie sub formă de plăți prin serviciul de mandat poștal următoarele categorii de persoane și familii:
Atât acordul de energie cât și certificatul de validare a datoriei sunt prevăzute în Ordinul nr. 139/2023 pentru modificarea anexelor nr. 1 și 2 la Ordinul ministrului investițiilor și proiectelor europene nr. 3.237/2022 privind aprobarea modelului de card de energie și a modelului de certificat de validare a datoriei față de asociația de proprietari/locatari.
Autor: Laura TIFIGIU - Jurist
Imagine: Money for electricity pe Dall-E
Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".
Multumim!
Copyright © 2004-2022. Toate drepturile rezervate LEGIStm.
iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana