Noua lege a salarizării a creat cadrul legislativ pentru dezvoltarea unui sistem de distribuire a resurselor bugetare alocate pentru cheltuielile de personal, prin stabilirea salariilor de bază în sectorul bugetar, în vederea promovării performanței individuale.
Potrivit art. 1 alin. (3) din Legea nr. 153/2017, ,,începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, drepturile salariale ale personalului prevăzut la alin. (1) sunt și rămân, în mod exclusiv, cele prevăzute în prezenta lege”.
Potrivit art. 1 din Legea nr. 153/2017 actualizată, acest act normativ are ca obiect de reglementare stabilirea unui sistem de salarizare pentru personalul din sectorul bugetar plătit din bugetul general consolidat al statului.
Titlul științific de doctor este reglementat de art. 14 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
Reevaluarea situației de fapt prin prisma dispozițiilor Legii nr. 153/2017, actualizată trebuie exercitată în mod obiectiv prin analizarea situației concrete în spiritul prevederilor legale, cu delimitarea noțiunii de „domeniu pentru care deține titlul ” la care face trimitere art. 14 din acest act normativ.
Pentru a clarifica anumite aspecte, în acest sens, prin adresa nr. 2.731/19.12.2017, Ministerul Educației Naționale a solicitat Ministerului Muncii și Justiției Sociale lămuriri privind salarizarea personalului didactic.
Prin Adresa Ministerului Muncii și Justiției Sociale nr. 44.836/RG/6560/DPS/ 230/DM/18.01.2018 a precizat în mod expres că ,,art. 14 din Legea nr. 153/2017 nu condiționează acordarea indemnizației pentru titlul științific de doctor de specializarea persoanei, ci de domeniul în care aceasta a obținut titlul”.
Adresa mai sus menționată mai precizează: ,,Conducătorul instituției este în măsură să stabilească dacă domeniul pentru care persoana deține titlul științific de doctor corespunde cu activitatea pe care acesta o desfășoară”.
În cadrul analizei pe care conducătorul instituției este obligat să o facă, acesta poate ține cont de următoarele aspecte și considerente (recomandări ale autorului):
-termenul „domeniu” din art. 14 al Legii nr. 153/2017 are un înțeles autonom și nu trebuie interpretat prin raportare la H.G. care aprobă Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare și a structurii instituțiilor de învățământ superior și la H.G. care stabilește Nomenclatorul domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare numai în ceea ce privește organizarea instituțiilor de învățământ superior;
- termenul „domeniu” din art. 14 al Legii nr. 153/2017 poate fi analizat și prin raportare la ORDINUL nr. 5.852 din 20 decembrie 2021 pentru aprobarea Centralizatorului privind disciplinele din învăţământul preuniversitar, domeniile şi specializările absolvenţilor învăţământului liceal pedagogic, postliceal şi superior, probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar, precum şi disciplinele pentru examenul naţional de definitivare în învăţământ 2022 și/sau ORDINUL nr. 3.656 din 13 februarie 2023 pentru aprobarea Centralizatorului privind disciplinele din învățământul preuniversitar, domeniile și specializările absolvenților învățământului liceal pedagogic, postliceal și superior, probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învățământul preuniversitar, precum și disciplinele pentru examenul național de definitivare în învățământ 2023, după caz;
- în verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute de noua lege a salarizării este necesar a se stabili dacă toate cunoștințele obținute de persoana care a obținut titlul de doctor sunt de natură să îmbunătățească activitatea pe care angajatul o desfășoară în instituție, în condițiile în care doctoratul este o formă de pregătire profesională;
- se impune a se face o analiză concretă pentru a stabili dacă tema și conținutul tezei de doctorat, precum și programul de studii doctorale pe care l-a urmat angajatul au avut un profund caracter umanist, determinând competențele necesare predării a numeroase materii interdisciplinare la nivelul ciclului la un înalt nivel, în conformitate cu standardele prevăzute de Legea învățământului preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare;
- se va face o analiză concretă de către conducătorul instituției în raport de conținutul tezei de doctorat și de motivele pentru care pregătirea doctorală este utilă angajatorului, analiză care nu trebuie să se raporteze la actele normative care privesc organizarea instituțiilor de învățământ superior, ci trebuie să reflecte în concret activitatea pe care angajatul o desfășoară;
- conducătorul instituției verifică dacă tema și conținutul tezei de doctorat este compatibilă cu valorile și atitudinile vizate de programa școlară în ciclul de învăţământ în care angajatul funcționează;
- dispozițiile art. 14 din Legea nr. 153/2017 trebuie analizate teleologic în contextul noii legi a salarizării prin care s-a urmărit dezvoltarea unui sistem de distribuire a resurselor bugetare alocate pentru cheltuielile de personal, prin stabilirea salariilor de bază în sectorul bugetar, în vederea promovării performanței individuale;
- procedura privind acordarea/menținerea indemnizației pentru titlul științific de doctor se dezbate în Consiliul de Administrație și poate fi cuprinsă în Regulamentul Intern al unității școlare.
II. Nota Ministerului Educației nr. 27.031/01.04.2024
Prin Nota Ministerului Educației nr. 27.031/01.04.2024, au fost transmise o serie de informații privind indemnizația pentru titlul științific de doctor.
Așadar, profesorii cu doctorat au obligația un raport lunar de activitate, pentru a primi indemnizația pentru titlul științific de doctor iar fișele de post vor fi modificate cu atribuții care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar.
Ministerul, prin Nota nr. 27031/01.04.2024 precizează și cum anume se va face verificarea pentru a asigura o aplicare unitară a prevederilor legale, astfel:
„Directorii de școli verifică și aprobă raportul lunar al profesorilor cu doctorat.
Directorii caselor corpului didactic şi directorii de școli vor fi verificați de inspectorul şcolar general, iar inspectorii şcolari generali, de către secretarul de stat cu atribuții privind managementul resurselor umane din învăţământul preuniversitar.
Pentru aplicarea dispozițiilor, fiecare școală poate elabora o procedură care să conțină „modalități de analiză a cererilor și a rapoartelor de activitate în vederea aprobării, modalități în baza cărora se stabilesc atribuții, termene de depunere a rapoartelor”.
Adresa Ministerului Educației către inspectoratele școlare precizează:
„În conformitate cu prevederile alineatului (1) al articolului 14 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare: ”personalul care deţine titlul științific de doctor beneficiază de o indemnizație pentru titlul științific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care se acordă lunar numai dacă își desfășoară activitatea în domeniul pentru care deține titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar“.
În vederea aplicării unitare a prevederilor legale menţionate anterior privind acordarea indemnizaţiei pentru titlul științific de doctor personalului încadrat în învăţământul preuniversitar, vă comunicăm:
1. Inspectorii şcolari generali, directorii caselor corpului didactic și directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar, inclusiv ai unităților pentru activităţi extraşcolare sunt împuterniciţi să aprobe cererile privind acordarea indemnizaţiei pentru deţinerea titlului știinţific de doctor pentru personalul din subordine care îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deține titlul.
Cererile directorilor unităților de învăţământ se aprobă de inspectorul şcolar general.
Cererile inspectorilor școlari generali şi ale directorilor caselor corpului didactic vor fi aprobate de către secretarul de stat cu atribuții de coordonare a managementul resurselor umane din învăţământul preuniversitar.
2. Fișele de post pentru solicitanții ale căror cereri au fost aprobate trebuie modificate/completate, cu aprobarea consiliului de administrație, cu un set de atribuții obiective și cuantificabile, care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea angajatului este valorificată în mod suplimentar. Setul de atribuţii mentionat poate fi prevăzut şi într-o anexă la fișa postului.
3. Monitorizarea și verificarea, de către conducerea instituţiei, a îndeplinirii de către angajat a atribuţiilor care reflectă valorificarea în mod suplimentar atât a competențelor profesionale specifice, cât şi a competențelor transversale dobândite ca urmare a obținerii titlului științific de doctor în domeniul în care îşi desfășoară activitatea se realizează prin aprobarea raportului de activitate, pe care angajatul îl elaborează lunar, respectând modelul prevăzut in anexă.
Pentru directorii caselor corpului didactic şi pentru directorii unităţilor de învăţământ, raportul lunar se aprobă de inspectorul şcolar general, iar pentru inspectorii şcolari generali, de către secretarul de stat cu atribuții privind managementul resurselor umane din învăţământul preuniversitar.
4. În aplicarea prezentelor dispoziții, la nivelul fiecărei instituţii/unităţi de învăţământ poate fi elaborată o procedură specifică care să conțină informații privind: modalități de analiză a cererilor și, ulterior a rapoartelor de activitate în vederea aprobării, modalități în baza cărora se stabilesc atribuții, termene de depunere a rapoartelor ş.a.”
III. Informații despre condiționarea sporului de doctorat
Condiționarea sporului de doctorat de verificări suplimentare a fost inclusă în proiectul de ordonanță pentru economii la buget din mai 2023, însă a fost eliminată din varianta publicată în Monitorul Oficial.
Guvernul a aprobat condiționarea sporului de doctorat de verificări suplimentare în decembrie 2023, deși Consiliul Legislativ a solicitat eliminarea prevederii pentru că are un caracter arbitrar şi este practic imposibil de realizat.
Un specialist într-un domeniu, care deține și titlul de doctor, folosește pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu toate cunoștințele dobândite pe parcursul formării universitare, postuniversitare sau continue, neputând fi separate cunoștințele și abilitățile atestate prin titlul de doctor, de cele dobândite prin alte modalități de formare, potrivit Consiliului Legislativ (www.clr.ro).
IV. Drepturile salariale pentru deţinerea titlului ştiinţific de doctor potivit cu LEGEA-CADRU nr. 153 din 28 iunie 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
,,Alte drepturi salariale
Articolul 14
Drepturi salariale pentru deţinerea titlului ştiinţific de doctor
(1)Personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care se acordă lunar numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul şi dacă are prevăzute în fişa postului un set de atribuţii obiective şi cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar. Cuantumul salarial al acestei indemnizaţii nu se ia în calcul la determinarea limitei sporurilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor prevăzută la art. 25.
La data de 15-12-2023 Alineatul (1) din Articolul 14 , Sectiunea a 2-a , Capitolul II a fost modificat de Articolul XXXVIII, Capitolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1139 din 15 decembrie 2023
Notă
Decizie de respingere: HP nr. 21/2023, publicată în Monitorul Oficial nr. 379 din 3 mai 2023.
(2)În situaţia cumulului de funcţii, indemnizaţia prevăzută la alin. (1) se acordă, la cerere, numai de către angajatorul unde beneficiarul are funcţia de bază declarată.
(3)Personalul didactic de predare care solicită şi obţine gradul didactic I prin echivalare, potrivit prevederilor Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5561/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind formarea continuă a personalului din învăţământul preuniversitar, cu modificările şi completările ulterioare, nu primeşte indemnizaţia pentru titlul ştiinţific de doctor. Cadrele didactice optează pentru indemnizaţia pentru titlul ştiinţific de doctor sau pentru echivalarea cu gradul didactic I.
Notă
Articolul 1 din ORDINUL nr. 3.993 din 16 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 605 din 17 iunie 2021 prevede:
Articolul 1(1) Majorările/Creşterile salariale prevăzute la art. 4, art. 5 alin. (1), art. 7 şi art. 8 din anexa nr. I cap. I lit. B „Reglementări specifice personalului didactic din învăţământ“, respectiv art. 15 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică la salariul de bază deţinut/aflat în plată.(2) Prevederile art. 14 alin. (3) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică şi cadrelor didactice care au obţinut gradul didactic I prin echivalare, anterior datei de 1 iulie 2017.(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică începând cu drepturile salariale aferente lunii iunie 2021.
Notă
Decizie de admitere: Decizia ICCJ nr. 51/2023, publicată în Monitorul Oficial nr. 1000 din 3 noiembrie 2023:
În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 14 alin. (3) şi ale art. 39 alin. (5) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, stabileşte că excluderea cumulului dintre indemnizaţia lunară pentru titlul ştiinţific de doctor şi salarizarea aferentă gradului didactic I obţinut în baza aceluiaşi titlu ştiinţific de doctor se aplică şi cadrelor didactice cărora, anterior intrării în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, li s-a acordat gradul didactic I în considerarea titlului ştiinţific de doctor, în baza art. 36 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Metodologiei formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.770/1998, cu modificările şi completările ulterioare”.
Bibliografie:
Autor: Ionut NISTOR - consilier juridic
Imagine de Evan Mach pe Unsplash
Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".
Multumim!
Copyright © 2004-2024. Toate drepturile rezervate LEGIStm
iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana