Elevii care au fost premiați la olimpiadele școlare naționale sau internaționale ar putea intra la liceu fără să susțină probele examenului de Evaluare Națională, potrivit unui proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.
In data de 5 iulie 2023 Parlamentul Romaniei a emis Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar care stabilește că “absolvenții clasei a VIII-a pot fi înscriși în clasa a IX-a fără susținerea evaluării naționale sau a concursului de admitere la liceu dacă au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației sau au obținut premiile I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul Educației, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordinul ministrului educației”. Insă, pentru ca aceasta sa fie aplicabilă, Ministerul Educatiei a pus în consultare, printr-un proiect de lege, metodologia ce reglementează procesul de înscriere în clasa a IX-a, în anul scolar 2024-2025, a elevilor olimpici de clasa a VIII-a.
Astfel, potrivit proiectului, absolvenții din seria curentă care doresc să participe la admiterea în învățământul liceal, învățământ profesional și învățământ dual, pentru anul școlar 2024-2025, pe baza performanțelor deosebite obținute la olimpiadele naționale sau la competițiile internaționale, pe parcursul gimnaziului, pot participa la procesul de înscriere în clasa a IX-a, într-un singur județ, fără susținerea evaluării naționale și fără susținerea probelor de aptitudini, respectiv a probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă și respectiv, fără a li se calcula media de admitere.
Sunt 51 de olimpiade școlare naționale și 22 de olimpiade internaționale care ar permite elevilor să se înscrie la liceu fără a susține probele Evaluării Naționale.
Dosarele ar trebui să conțină următoarele acte:
Înscrierea în clasa a IX-a a absolvenților olimpici se realizează peste numărul maxim de elevi în formațiunile/clasele de elevi prevăzut în Metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare (…) pentru anul școlar 2024 – 2025, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6801/2023 (…)”, prevede ordinul în stadiu de proiect.
Termenul până la care ar urma să se realizeze înscrierea și repartizarea la liceu a elevilor cu premii la olimpiade este 31 august 2024.
Expertul în Educație Marian Staș consideră că propunerea este „excelentă, una dintre puținele idei deștepte ale Ministerului“.
„Ideea este excepțională din două motive, pentru că recunoaște în mod autentic excelența, copiii aceștia nu au nevoie să dea examen de Evaluare Națională, când ajung în fazele astea, indiferent la ce tip de disciplină. Problema nu e de română sau matematică, ci despre cum le merge capul, iar dacă știu geografie de olimpiadă internațională, clar vor fi în stare să facă liceul așa cum se cuvine. Iar al doilea motiv este de validare obiectivă a capacității potențiale a acestor copii, mai ales dacă sunt la nivel național, internațional, pentru că se duc în instanțe în care nu au nicio treabă cu ce se întâmplă în România. Una dintre extrem de puținele idei în sfârșit cu mintea la cap din partea Ministerului Educației“, explică Marian Staș.
Inscrierea în clasa a IX-a a absolvenților de gimnaziu cu rezultate bune la olimpiade se va face peste numărul maxim de elevi din clase, stabilit prin metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/ preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2024-2025, cuprinsă în Ordinul ME 6.801/2023.
Autor: Laura TIFIGIU - Jurist
Imagine de Jeswin Thomas pe Unsplash
Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".
Multumim!
Copyright © 2004-2024. Toate drepturile rezervate LEGIStm.
iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana