Distribuitor autorizat software C.T.C.E. Piatra Neamt
Facebook Twitter Instagram Youtube
Informatii telefonice Lu-Vi: 09-17
0720 528 028

Intocmirea aprecierilor de serviciu pentru militari

Inapoi
Home » Blog » Intocmirea aprecierilor de serviciu pentru militari
Intocmirea aprecierilor de serviciu pentru cadrele militare--LEGIStm
11/02/2024

Întocmirea aprecierilor de serviciu pentru cadrele militare

 

În MONITORUL OFICIAL nr. 863 din 27 noiembrie 2014 a fost publicată METODOLOGIA din 20 noiembrie 2014 a întocmirii aprecierilor de serviciu pentru cadrele militare din structurile Ministerului Apărării Naţionale, pe timp de pace.

 

Metodologia a fost probată prin ORDINUL nr. M.122 din 20 noiembrie 2014, publicat în Monitorul Oficial nr. 863 din 27 noiembrie 2014 și a avut ca dată de intrare în vigoare 1 decembrie 2014.

 

ORDINUL nr. M.122 din 20 noiembrie 2014, a suferit  modificări și completări aduse de: ORDINUL nr. M.70 din 28 iulie 2015; ORDINUL nr. M.230 din 30 decembrie 2020; ORDINUL nr. M.122 din 15 iunie 2021.

 

ORDINUL nr. M.122 din 20 noiembrie 2014 a fost emis pentru aplicarea dispoziţiilor art. 73 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, cu modificările ulterioare.

 

Metodologia întocmirii aprecierilor de serviciu pentru cadrele militare din structurile Ministerului Apărării Naţionale, pe timp de pace reglementează organizarea şi desfăşurarea procesului de evaluare profesională, în vederea întocmirii aprecierii de serviciu pentru cadrele militare din structurile Ministerului Apărării Naţionale, pe timp de pace.

 

Scopul aprecierii de serviciu constă în evaluarea competenţei profesionale, a calităţii morale şi a perspectivelor de dezvoltare ale cadrelor militare.

 

Obiectivele activităţii de evaluare sunt:

 

  1. îmbunătăţirea eficienţei structurilor militare, prin aprecierea performanţelor profesionale individuale;
  2. identificarea ofiţerilor, maiştrilor militari şi a subofiţerilor în activitate merituoşi, în vederea recompensării acestora, în condiţiile prevăzute de actele normative în vigoare;
  3. utilizarea eficientă a cadrelor militare şi încadrarea lor potrivit cerinţelor posturilor, pregătirii profesionale şi performanţelor obţinute;
  4. conştientizarea cadrelor militare evaluate asupra importanţei modului de îndeplinire a atribuţiilor funcţionale şi asupra modalităţilor de îmbunătăţire a performanţei şi competenţelor profesionale;
  5. identificarea nevoilor de perfecţionare şi formularea de recomandări privind participarea cadrelor militare evaluate la programe de formare profesională continuă.

 

În procesul de ierarhizare şi selecţionare a cadrelor militare în activitate, deciziile comisiilor de selecţie se fundamentează, în principal, pe baza rezultatelor consemnate în fişele de apreciere de serviciu.

 

Pentru a constitui un instrument util în creşterea eficienţei managementului resurselor umane, aprecierea de serviciu trebuie să fie:

 

  1. obiectivă, astfel încât să redea atât meritele, performanţele şi progresele, cât şi deficienţele şi limitele înregistrate în activitatea celui apreciat;
  2. completă şi precisă, de natură să furnizeze date suficiente, necesare determinării profilului profesional, moral şi comportamental al cadrului militar evaluat;
  3. continuă şi sistematică, pentru a identifica, măsura şi maximiza rezultatele şi potenţialul celui apreciat pe toată perioada de evaluare.

 

Pe timp de pace, evaluarea profesională a cadrelor militare în activitate se realizează anual şi în situaţiile prevăzute de prezenta metodologie.

 

Cadrelor militare în rezervă li se întocmesc obligatoriu aprecieri de serviciu în anul în care se propun pentru a fi înaintate în grad.

 

Testeaza iLegis 3 zile

 

În raport cu perioada de timp, cu situaţiile şi componentele evaluării, activitatea de apreciere de serviciu poate fi:

 

  1. apreciere de serviciu anuală, în vederea evaluării performanţei, a competenţelor, atitudinilor şi aptitudinilor profesionale, pe baza activităţii desfăşurate în anul respectiv;
  2. apreciere de serviciu specială, în vederea evaluării performanţei, a competenţelor, atitudinilor şi aptitudinilor profesionale, pe baza activităţii desfăşurate în anumite situaţii şi pe perioade de timp cuprinse între 2 şi 8 luni;
  3. apreciere a pregătirii profesionale, în vederea evaluării rezultatelor obţinute, a modului de îndeplinire a obiectivelor didactice şi a comportamentului cadrelor militare pe timpul pregătirii în instituţiile de învăţământ.

 

În cadrul activităţii de apreciere de serviciu se întocmesc, după caz, următoarele documente:

 

  1. schema de apreciere de serviciu, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1;
  2. fişa de apreciere de serviciu anuală/specială, al cărei formular tipizat este prevăzut în anexa nr. 2;
  3. fişa de apreciere de serviciu anuală/specială - în cazul evaluatorului unic, al cărei formular tipizat este prevăzut în anexa nr. 3;
  4. fişa de apreciere a pregătirii profesionale, al cărei formular tipizat este prevăzut în anexa nr. 4;
  5. fişele de apreciere de serviciu a cadrelor militare în rezervă, ale căror formulare tipizate sunt prevăzute în anexele nr. 5a şi 5b;
  6. fişa de modificare a aprecierii de serviciu anuale, al cărei formular tipizat este prevăzut în anexa nr. 6;
  7. actul de constatare al comisiei de analiză a contestaţiilor aprecierilor de serviciu, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7;
  8. situaţia aprecierii de serviciu a cadrelor militare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 8.

 

Structura Metodologiei este următoarea:

 

Capitolul I Dispoziţii generale

 

Capitolul II Reguli şi responsabilităţi în cadrul activităţii de apreciere de serviciu a cadrelor militare

 

Capitolul III Aprecierea de serviciu a cadrelor militare în activitate

 

Capitolul IV Contestarea şi revizuirea aprecierii de serviciu

 

Capitolul V Aprecierea de serviciu a cadrelor militare în rezervă

 

Capitolul VI Dispoziţii tranzitorii şi finale

 

Anexe:

 

Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezenta metodologie

 

Pentru cititorii și abonații LegisTm, punem la dispoziție ORDINUL nr. M.122 din 20 noiembrie 2014, actualizat

 

Autor: Ionut NISTOR - consilier juridic

 

Imagine: Specna Arms pe Unsplash

 

Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".

 

Multumim!

 

Facebook - LEGIStm

 

Copyright © 2004-2024. Toate drepturile rezervate LEGIStm.

iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana

CERE OFERTA NOASTRA!
Copyright © 2025. Toate drepturile rezervate LEGIS TM. Web design by Royalty