Ministrul Economiei Claudiu Năsui a declarat, într-un interviu acordat Economedia, că Măsura 3 se va relua de la zero, cei deja înscriși fiind nevoiți să aplice din nou dacă vor să beneficieze de granturi pentru investiții. Ministrul vrea ca măsura să repornească, urmând să fie extinse codurile CAEN care pot aplica, însă nu va mai exista posibilitatea solicitării de bani pentru imobiliare. „În momentul acesta discutăm în coaliție reluarea acestei M3, să fie făcută pe baze corecte, fără proiecte imobiliare”, a declarat Claudiu Năsui, precizând că vor fi schimbate și criteriile de departajare „subiective”, precum nivelul cofinanțării, cu unele de tipul numărului de salariați.
În ceea ce privește Măsurile 1 și 2, ministrul Economiei a spus că plățile au început să fie deblocate, din momentul în care a fost adoptată legea bugetului, iar suma acoperă nevoile „cel puțin până la rectificare”.
Potrivit pct. 5.2 din Schema de ajutor de stat din 8 septembrie 2020 din ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 130 din 31 iulie 2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum şi alte măsuri în domeniul fondurilor europene, măsura 3 presupune acordarea unei subvenții pentru investiții în activități productive, reprezentată de echivalentul în lei a sumei de 415.870.000 euro fonduri europene, 62.380.500 euro cofinanţare de la bugetul de stat. Bugetul pentru această măsură se împarte între cele 8 regiuni ale României conform procentelor prevăzute în prezenta ordonanță.
Conform pct. 2 din același document, prevederilelegale aplicabile ajutoarelor de stat sunt:
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operaţional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum şi alte măsuri în domeniul fondurilor europene;
Regulamentul (UE) 2020/460 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 martie 2020 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013 şi (UE) nr. 508/2014 în ceea ce priveşte anumite măsuri specifice menite să mobilizeze investiţii în sistemele de sănătate ale statelor membre şi în alte sectoare ale economiilor acestora ca reacţie la epidemia de COVID-19 (Iniţiativa pentru investiţii ca reacţie la coronavirus);
Decizia de punere în aplicare a Comisiei din 19.12.2014 de aprobare a anumitor elemente din programul operaţional „Competitivitate“ pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională în temeiul obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere şi locuri de muncă în România CCI 2014RO16RFOP001, cu modificările ulterioare.
Conform pct. 6 din schema de ajutor de stat, în ceea ce privește măsura 3, valoarea totală a ajutorului este echivalentul în lei al sumei cuprinse între 50.000 şi 200.000 euro. Beneficiarii sunt IMM-urile ce îndeplinesc:
Criteriile de eligibilitatea generale:
nu se află în dificultate la data de 31 decembrie 2019, în sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, modificat şi completat prin Regulamentul (UE) nr. 1.084/2017, ale Regulamentului de exceptare în bloc în sectorul agricultură (ABER) şi Regulamentului de exceptare în bloc în sectorul pescuitului şi acvaculturii (FIBER), cu excepţia PFA şi CMI;
nu există împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu au fost executate şi recuperate integral, conform prevederilor legale în vigoare;
nu sunt supuşi concordatului preventiv, procedurilor de lichidare, insolvenţă sau faliment.
Criteriile de eligibilitate specifice:
au avut activitate curentă/operaţională desfăşurată de minimum un an înaintea depunerii cererii de finanţare;
au înregistrat profit operaţional din activitatea curentă, respectiv din activitatea de exploatare în unul din exerciţiile financiare din ultimii 2 ani înainte de depunerea cererii de finanţare;
se angajează să asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv să asigure desfăşurarea activităţii operaţionale/curente pentru o perioadă de minimum 3 ani după expirarea duratei de implementare a proiectului;
realizează minimum 50% din valoarea veniturilor planificate în cadrul planului de afaceri anexă la cererea de finanţare în primii 2 ani de durabilitate, iar diferenţa până la sfârşitul perioadei de durabilitate (anul al treilea);
dispun de cofinanţare proprie a proiectului în procent de minimum 15% din valoarea proiectului de investiţii solicitat pentru finanţare, iar pentru regiunea Bucureşti-Ilfov de minimum 30% din valoarea proiectului solicitat la finanţare;
se angajează să prezinte dovezi prin încărcarea ofertelor de preţ, respectiv a studiilor de piaţă, notelor justificative etc., care să ateste rezonabilitatea costurilor investiţiei pentru care solicită ajutor de stat.
Fondurile pot fi utilizate pentu:
extinderea capacităților de producție existente, precum și pentru extinderea capacităților de prestări de servicii;
realizarea de unități noi ale capacităților de producție existente, precum și pentru realizarea unor unități noi de prestare de servicii;
reabilitarea/modernizarea unităților de producție existente precum și pentru reabilitarea/modernizarea unor unități noi de prestare de servicii.
Este necesară o contribuție proprie de minimum 15% din valoarea proiectului cu excepia Regiunii București-Ilfov, unde valoarea cofinanțării este minimum 30% din valoarea proiectului.
Referitor la cele menționate mai sus considerăm necesare dar nu suficiente următoarele precizări:
Veniturile previzionate, respectiv cifra de afaceri previzionată, așa cum sunt prevăzute în formular, vor fi căutate automat la ANAF pentru respectarea procentelor de 50% în primii doi ani și 100% în anul trei și se referă la indicatorul cifrei de afaceri pentru întreaga activitate.
În primii 2 ani (cumulat) trebuie să fie atinsă o cifră de afaceri reprezentând minimum 50% din valoarea totală a veniturilor/cifrei de afaceri planificate pentru cei 3 ani de durabilitate, iar la sfârșitul anului 3 trebuie atinsă minim valoarea totală previzionată pentru cei 3 ani de durabilitate.
Cheltuielile obligatorii prevăzute în procedură (cheltuieli cu activități de publicitate și informare, cheltuieli cu activitatea de audit financiar) nu trebuie prevăzute în bugetul de investiții, chiar dacă se se suportă din fonduri proprii.
Cheltuielile de promovare se referă la cheltuielile cu publicitatea proiectului, care conform documentației POC, reprezintă cheltuieli obligatorii. Cheltuielile de marketing precum SEO, Facebook Ads nu sunt eligibile.
Pentru societățile care nu dețin site, crearea acestuia este o cheltuială eligibilă.
Anunțuri/comunicate de presă obligatorii pot fi postate atât în presa scrisă, cât și în publicații online.
Referitor la “Cheltuielile cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului”, Cerințele explicite privind formatul și conținutul acestor anunțuri/comunicate de presă sunt cuprinse în Manualul de identitate vizuală pentru instrumentele structural 2014-2020 în România – versiunea revizuită în luna ianuarie 2018.
Dovada că deține dreptul de proprietate privată, dreptul de concesiune sau dreptul de superficie asupra imobilului pe care dorește să realizeze construcția, se face doar de către cei care au în proprietate respectivul teren. Dacă terenul aferent amprentei la sol a clădirii nu este inclus în prețul imobilului, fiind facturat separat, este eligibil în limita a 10% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului.
Cheltuielile cu consultanța în limita a 10.000 lei sunt plafonate la această sumă din valoarea grantului nu din valoarea eligibilă a proiectului de investiții.
Nu este eligibilă achiziția mai multor spații în vederea înființării mai multor puncte de lucru în regiuni diferite aparținând mai multor Agenții, proiectul având un singur spațiu de implementare
Având în vedere că acordul de finanțare este încheiat cu persoana juridică, schimbarea structurii asociaților este posibilă, însă în cazul schimbării reprezentantului legal se va încheia act adițional.
Toate mijloacele de transport sunt eligibile în cadrul măsurii, numai pentru activitățile de transport marfă sau persoane, incluzând semiremorcile și remorcile.
Documentele privind dreptul solicitantului asupra imobilului (ex: contract de vânzare – cumpărare, contract de concesiune, contract de superficie etc.), precum și documentele care atestă faptul că imobilul este liber de sarcini (ex.: extras de carte funciară) se vor depune în front-office la momentul decontului.
Concluzionând, susținem că atitudinea autorităților a fost proporțională cu situația de fapt descrisă de acestea, datorită suspiciunilor apărute și ne așteptăm ca acest proiect să se realizeze după criterii obiective care la nivelul aplicării, precum numărul de salariați sau alte variabile din anii anteriori. Din punct de vedere temporal, se vor observa rezultate vizibile în cel mai scurt timp, așa cum a declarat ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului, Claudiu Năsui.
Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".
Continuând să utilizați site-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor pentru a îmbunătăți navigarea site-ului, pentru a analiza utilizarea site-ului și a asista la eforturile noastre de marketing.