Distribuitor autorizat software C.T.C.E. Piatra Neamt
Facebook Twitter Instagram Youtube
Informatii telefonice Lu-Vi: 09-17
0720 528 028

Noi norme pentru siguranta produselor

Inapoi
Home » Blog » Noi norme pentru siguranta produselor
Noi norme pentru siguranta produselor--LEGIStm.jpg
01/06/2023

Noi norme pentru siguranta produselor

 

În data de 23 mai 2023 în Jurnalul Oficial al UE a fost publicat Regulamentul (UE) 2023/988 privind siguranța generală a produselor de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1025/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Directivei (UE) 2020/1828 a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivei 2001/95/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 87/357/CEE a Consiliului.

 

Scopul prezentului regulament constă în asigurarea sănătăţii şi siguranţei consumatorilor şi funcţionarea pieţei interne în ceea ce priveşte produsele destinate consumatorilor.

 

Potrivit Regulamentului, comerciantii activi din Uniunea Europeana vor avea obligația de a desemna pe plan intern o persoană responsabilă de produsele vândute online și offline. Mai exact, acesta va trebui să se asigure că produsele comercializate către consumatori sunt însoțite de informațiile necesare. Astfel, vom avea un regulament unic aplicabil direct în toate statele membre UE, rolul fiind de a uniformiza regulile ce trebuie respectate de comercianți în relația cu consumatorii.

 

Documentul prevede că produsele de consum trebuie să fie sigure şi că autorităţile de supraveghere a pieţei din statele membre trebuie să ia măsuri împotriva produselor periculoase. Astfel de produse pot avea consecinţe foarte negative pentru consumatori şi cetăţeni. Toţi consumatorii, inclusiv cei mai vulnerabili, cum ar fi copiii, persoanele în vârstă sau persoanele cu dizabilităţi, au dreptul la produse sigure. Consumatorii ar trebui să aibă la dispoziţie suficiente mijloace care să le permită să îşi exercite acest drept, iar statele membre ar trebui să dispună de instrumente şi măsuri adecvate pentru a asigura respectarea prezentului regulament.

 

Produsele destinate exclusiv utilizării profesionale, dar care au migrat ulterior către piața de consum, ar trebui să facă obiectul prezentului regulament, deoarece ar putea prezenta riscuri pentru sănătatea și siguranța consumatorilor atunci când sunt folosite în condiții care pot fi prevăzute în mod rezonabil.

 

Medicamentele fac obiectul unei evaluări înainte de comercializare, care include o analiză risc-beneficiu specifică. Produsele respective ar trebui, prin urmare, să fie excluse din domeniul de aplicare al prezentului regulament.

 

Plantele vii fac obiectul unui cadru juridic specific, care ia în considerare particularitățile produselor respective pentru a asigura siguranța consumatorilor.

 

Subprodusele de origine animală sunt materiale de origine animală pe care oamenii nu le consumă. Produsele respective, cum ar fi furajele, sunt supuse unui cadru juridic specific. 

 

Produsele de protecție a plantelor, denumite și pesticide, fac obiectul unor dispoziții specifice pentru autorizarea lor la nivel național, și, prin urmare, ar trebui să fie, de asemenea, excluse din domeniul de aplicare al prezentului regulament.

 

Cerințele prevăzute în prezentul regulament ar trebui să se aplice și produselor second-hand sau produselor care sunt reparate, recondiționate ori reciclate și care reintră în lanțul de aprovizionare în cursul unei activități comerciale, cu excepția produselor în cazul cărora consumatorul nu se poate aștepta în mod rezonabil ca acestea să îndeplinească cele mai avansate standarde de siguranță, cum ar fi produsele prezentate în mod explicit ca articole care necesită să fie reparate sau recondiționate sau care sunt puse la dispoziție pe piață drept obiecte de colecție cu semnificație istorică.

 

Antichitățile, cum sunt operele de artă sau obiectele de colecție sunt categorii specifice de produse de la care nu se poate aștepta să îndeplinească cerințele de siguranță prevăzute în prezentul regulament și, prin urmare, ar trebui să fie excluse din domeniul de aplicare al acestuia. Cu toate acestea, pentru a evita ca alte produse să fie considerate în mod eronat ca aparținând respectivelor categorii, este necesar să se țină cont de faptul că operele de artă sunt produse create exclusiv în scopuri artistice, că obiectele de colecție sunt suficient de rare și prezintă un interes istoric sau științific suficient pentru a justifica colectarea și conservarea lor și că antichitati.

 

Testeaza iLegis 3 zile

 

Vânzările la distanță, inclusiv vânzările online, ar trebui, de asemenea, să intre în domeniul de aplicare al prezentului regulament. Vânzările online au crescut în mod semnificativ și constant, creând noi modele de afaceri, noi provocări în ceea ce privește siguranța produselor și noi actori pe piață, cum ar fi furnizorii de piețe online.

 

Noile tehnologii ar putea implica noi riscuri pentru sănătatea și siguranța consumatorilor sau schimba modul în care riscurile existente s-ar putea materializa, cum ar fi o intervenție externă care duce la piratarea produsului sau la schimbarea caracteristicilor produsului. Noile tehnologii ar putea modifica substanțial produsul original, de exemplu prin actualizări de software, care ar trebui apoi să facă obiectul unei noi evaluări a riscurilor în cazul în care modificarea substanțială respectivă ar avea un impact asupra siguranței produsului.

Operatorii economici ar trebui să aibă obligații proporționale în ceea ce privește siguranța produselor, în funcție de rolul care le revine în cadrul lanțului de aprovizionare, astfel încât să asigure un nivel ridicat de protecție a sănătății și siguranței consumatorilor, asigurând totodată funcționarea eficientă a pieței interne. Toți operatorii economici care intervin în lanțul de aprovizionare și de distribuție ar trebui să ia măsuri corespunzătoare pentru a se asigura că pun la dispoziție pe piață numai produse care sunt sigure și conforme cu prezentul regulament. Este necesar să se prevadă o distribuire clară și proporțională a obligațiilor corespunzătoare rolului fiecărui operator în procesul de aprovizionare și de distribuție.

 

Producătorii ar trebui să întocmească o documentație tehnică privind produsele pe care le introduc pe piață, care ar trebui să conțină informațiile necesare pentru a dovedi că produsele în cauză sunt sigure. Documentația tehnică ar trebui să se bazeze pe o analiză internă a riscurilor efectuată de producător. Cantitatea de informații care trebuie furnizate în documentația tehnică ar trebui să fie proporțională cu complexitatea produsului și cu posibilele riscuri identificate de producător. În special, producătorii ar trebui să furnizeze o descriere generală a produsului și elementele necesare pentru evaluarea siguranței acestuia. În cazul produselor complexe sau al produselor care prezintă riscuri posibile, informațiile care trebuie furnizate ar putea necesita o descriere mai detaliată a produsului. În astfel de cazuri, ar trebui inclusă, de asemenea, o analiză a riscurilor respective și a mijloacelor tehnice adoptate pentru atenuarea sau eliminarea riscurilor. Dacă produsul este conform cu standardele europene sau cu alte elemente aplicate stabilite în prezentul regulament, pentru a respecta cerința generală de siguranță, ar trebui să se indice, de asemenea, lista standardelor europene relevante sau a altor elemente.

 

Pentru a preveni introducerea pe piață a produselor periculoase, operatorii economici ar trebui să aibă obligația de a include în activitățile lor de producție sau de comercializare procese interne care să asigure conformitatea cu cerințele aplicabile ale prezentului regulament. Aceste procese interne ar trebui să fie stabilite de operatorii economici înșiși în funcție de rolul lor în lanțul de aprovizionare și de tipul de produse în cauză și se pot baza, de exemplu, pe proceduri organizaționale, orientări, standarde sau pe numirea unui administrator ad-hoc. Stabilirea și formatul unor astfel de procese interne ar trebui să rămână responsabilitatea exclusivă a operatorilor economici vizați.

 

Regulamentul se va aplica în mod direct în statele UE din 13 decembrie 2024.

 

Autor: Laura TIFIGIU - Jurist

 

Imagine: Google DeepMind pe Unsplash

 

Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".

 

Multumim!

 

Facebook - LEGIStm

 

Copyright © 2004-2023. Toate drepturile rezervate LEGIStm.

iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana

CERE OFERTA NOASTRA!
Copyright © 2025. Toate drepturile rezervate LEGIS TM. Web design by Royalty