În Monitorul Oficial nr. 1180 din 9 decembrie 2022 a fost publicat Ordinul nr. 2.171 din 25 noiembrie 2022 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de muncă.
Ordinul nr. 2.171 din 25 noiembrie 2022 are la bază:
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de muncă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 4 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de muncă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 4 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
Potrivit noului model-cadru al contractului individual de muncă:
Noul model-cadru al contractului individual de muncă, prevede următoarele drepturi pentru salariat:
• dreptul la salarizare pentru munca depusă;
• dreptul la repaus zilnic și săptămânal;
• dreptul la concediu de odihnă anual;
• dreptul la egalitate de șanse și de tratament;
• dreptul la securitate și sănătate în muncă;
• dreptul la formare profesională;
• alte obligații prevăzute de lege sau de contractele colective de muncă aplicabile, după caz.
În mod corelativ, salariatului îi revin, în principal, următoarele obligații:
• obligația de a realiza norma de muncă sau, după caz, de a îndeplini atribuțiile ce îi revin conform fișei postului;
• obligația de a respecta disciplina muncii;
• obligația de fidelitate față de angajator în executarea atribuțiilor de serviciu;
• obligația de a respecta măsurile de securitate și sănătate a muncii în unitate;
• obligația de a respecta confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu;
• obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, în conformitate cu prevederile art. 30 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Angajatorul are, în principal, următoarele drepturi:
1. să stabilească atribuțiile de serviciu și norma de muncă pentru fiecare salariat;
2. să dea dispoziții cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalității lor;
3. să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu;
4. să constate săvârșirea abaterilor disciplinare și să aplice sancțiunile corespunzătoare, potrivit legii, contractului colectiv de muncă aplicabil și regulamentului intern;
5. să stabilească obiectivele de performanță individuală ale salariatului, precum și criteriile de evaluare a realizării acestora;
6. să suporte asigurarea medicală privată, contribuțiile suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a salariatului, în condițiile legii, după caz;
7. să acorde orice alte drepturi stabilite ca urmare a activității profesionale a salariatului.
Obligațiile angajatorului au fost și ele completate, după cum urmează:
1. să înmâneze salariatului un exemplar din contractul individual de muncă, anterior începerii activității;
2. să înființeze registrul general de evidență a salariaților și să opereze înregistrările prevăzute de lege;
3. să acorde salariatului toate drepturile ce decurg din contractele individuale de muncă, din contractul colectiv de muncă aplicabil și din lege;
4. să asigure permanent condițiile tehnice și organizatorice avute în vedere la elaborarea normelor de muncă și condițiile corespunzătoare de muncă;
5. să informeze salariatul asupra condițiilor de muncă și asupra elementelor care privesc desfășurarea relațiilor de muncă;
6. să informeze salariatul cu privire la obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, în condițiile legii;
7. să elibereze un document care să ateste calitatea de salariat a solicitantului, respectiv activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și specialitate sau un extras din registrul general de evidență a salariaților, datat și certificat pentru conformitate;
8. să asigure confidențialitatea datelor cu caracter personal ale salariatului.
În noul model de CIM s-a introdus și o secțiune referitoare la menționarea riscurilor specifice postului. Astfel, riscurile de accidentare și îmbolnăvire profesională specifice postului sunt prevăzute în evaluările de risc ale locului de muncă/postului de lucru și în fișa de identificare a factorilor de risc profesional. În această manieră, salariații vor cunoaște încă din momentul angajării la ce riscuri se expun.
Pentru cititorii și abonații LegisTM, publicăm:
Autor: Ionut NISTOR - consilier juridic
Foto: Annika Wischnewsky pe Unsplash
Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".
Multumim!
Copyright © 2004-2022. Toate drepturile rezervate LEGIStm.
iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana