Distribuitor autorizat software C.T.C.E. Piatra Neamt
Facebook Twitter Instagram Youtube
Informatii telefonice Lu-Vi: 09-17
0720 528 028

Noul model-cadru al contractului individual de munca

Inapoi
Home » Blog » Noul model-cadru al contractului individual de munca
Noul model-cadru al contractului individual de munca--LEGIStm
13/02/2023

Noul model-cadru al contractului individual de muncă

 

În Monitorul Oficial nr. 1180 din 9 decembrie 2022 a fost publicat Ordinul nr. 2.171 din 25 noiembrie 2022 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de muncă.

 

Ordinul nr. 2.171 din 25 noiembrie 2022 are la bază:

 

 

La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de muncă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 4 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de muncă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 4 martie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.

 

Potrivit noului model-cadru al contractului individual de muncă:

 

 

Noul model-cadru al contractului individual de muncă, prevede următoarele drepturi pentru salariat:


• dreptul la salarizare pentru munca depusă;
• dreptul la repaus zilnic și săptămânal;
• dreptul la concediu de odihnă anual;
• dreptul la egalitate de șanse și de tratament;
• dreptul la securitate și sănătate în muncă;
• dreptul la formare profesională;
• alte obligații prevăzute de lege sau de contractele colective de muncă aplicabile, după caz.


În mod corelativ, salariatului îi revin, în principal, următoarele obligații:


• obligația de a realiza norma de muncă sau, după caz, de a îndeplini atribuțiile ce îi revin conform fișei postului;
• obligația de a respecta disciplina muncii;
• obligația de fidelitate față de angajator în executarea atribuțiilor de serviciu;
• obligația de a respecta măsurile de securitate și sănătate a muncii în unitate;
• obligația de a respecta confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu;
• obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, în conformitate cu prevederile art. 30 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

Testeaza iLegis 3 zile


Angajatorul are, în principal, următoarele drepturi:


1. să stabilească atribuțiile de serviciu și norma de muncă pentru fiecare salariat;
2. să dea dispoziții cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalității lor;
3. să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu;
4. să constate săvârșirea abaterilor disciplinare și să aplice sancțiunile corespunzătoare, potrivit legii, contractului colectiv de muncă aplicabil și regulamentului intern;
5. să stabilească obiectivele de performanță individuală ale salariatului, precum și criteriile de evaluare a realizării acestora;
6. să suporte asigurarea medicală privată, contribuțiile suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a salariatului, în condițiile legii, după caz;
7. să acorde orice alte drepturi stabilite ca urmare a activității profesionale a salariatului.


Obligațiile angajatorului au fost și ele completate, după cum urmează:


1. să înmâneze salariatului un exemplar din contractul individual de muncă, anterior începerii activității;
2. să înființeze registrul general de evidență a salariaților și să opereze înregistrările prevăzute de lege;
3. să acorde salariatului toate drepturile ce decurg din contractele individuale de muncă, din contractul colectiv de muncă aplicabil și din lege;
4. să asigure permanent condițiile tehnice și organizatorice avute în vedere la elaborarea normelor de muncă și condițiile corespunzătoare de muncă;
5. să informeze salariatul asupra condițiilor de muncă și asupra elementelor care privesc desfășurarea relațiilor de muncă;
6. să informeze salariatul cu privire la obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat, în condițiile legii;
7. să elibereze un document care să ateste calitatea de salariat a solicitantului, respectiv activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și specialitate sau un extras din registrul general de evidență a salariaților, datat și certificat pentru conformitate;
8. să asigure confidențialitatea datelor cu caracter personal ale salariatului.


În noul model de CIM s-a introdus și o secțiune referitoare la menționarea riscurilor specifice postului. Astfel, riscurile de accidentare și îmbolnăvire profesională specifice postului sunt prevăzute în evaluările de risc ale locului de muncă/postului de lucru și în fișa de identificare a factorilor de risc profesional. În această manieră, salariații vor cunoaște încă din momentul angajării la ce riscuri se expun.


Pentru cititorii și abonații LegisTM, publicăm:

 

 

Autor: Ionut NISTOR - consilier juridic

 

Foto: Annika Wischnewsky pe Unsplash

 

Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".

 

Multumim!

 

 

Copyright © 2004-2022. Toate drepturile rezervate LEGIStm.

iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana

CERE OFERTA NOASTRA!
Copyright © 2024. Toate drepturile rezervate LEGIS TM. Web design by Royalty