În data de 27.09.2021 Ministrul Sănătății a pus în dezbatere publică proiectul de lege privind stabilirea unor măsuri în domeniul sanitar, pe perioada stării de alertă, pentru personalul din cadrul unor unități publice și private.
Proiectul de act normativ stabilește o serie de măsuri necesare a fi implementate la nivelul unităților sanitare, publice și private precum și în cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă și în cadrul unităților subordonate, în cadrul Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne și in cadrul unităților subordonate. Prin urmare, pentru a proteja pacienții (beneficiarii serviciilor medicale) de riscul de infectare cu SRAS-CoV 2 și pentru a menține starea de sănătate a personalului medical și funcționarea la paramentri adecvați a sistemului de sănătate, personalul din cadrul acestor unități este obligat să prezinte în vederea desfășurării activității un certificat digital al UE privind COVID-19. Concret, aceștia trebuie să prezinte la locul de muncă certificatul verde care atestă vaccinarea, trecerea prin boală sau testarea.
Măsura a fost luată pe motivul că personalul medical reprezintă una dintre categoriile profesionale cele mai expuse la riscul de îmbolnăvire de COVID și implicit devine transmițător al infecției atât către pacienți, cât și către membrii de familie. Pacienții reprezintă cea mai vulnerabilă categorie în a dezvolta forme severe ale bolii, datele statistice, raportările zilnice demonstrând faptul că persoanele care prezintă afecțiuni sunt categoriile cele mai afectate, iar măsurile care trebuie avute în vedere pentru protejarea acestora trebuie să fie adoptate în regim de urgență. De asemenea, dreptul pacienților de a nu se infecta de la un cadru medical trebuie prioritizat, în baza eticii și deontologiei medicale, precum și a siguranței pacientului.
Cei care nu s-au vaccinat și nici nu au trecut recent prin boală au alternativa testării pe banii lor. Fac excepție cei care fac dovada unor afecțiuni care reprezintă contraindicație la vaccinare, caz în care costurile de testare vor fi suportate de către angajator.
Pentru a asigura aplicarea acestor măsuri, conducătorii unităților publice și private vor fi responsabili cu verificarea certificatelor digitale. De asemenea, aceștia vor avea obligția de a interzice accesul la locul de muncă a persoanelor care nu îndeplinesc condițiile menționate. Nerespectarea acestor obligații de către conducătorul unității respective reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei.
Salariații care nu dețin un certificat digital sau nu se testează riscă suspendarea contractul de muncă pe o perioada de 30 de zile. În situația în care personalul din unitățile publice cumulează 30 de zile de suspendare, contractul de munca încetează de drept, iar pentru personalul din unitățile private care cumulează 30 de zile de suspendare, angajatorul poate dispune fie prelungirea suspendării, fie încetarea contractului în baza căruia își desfășoară activitatea.
În unitățile publice măsura încetării contractului de munca este necesară pentru a crea posibilitatea încadrării pe acele posturi a altor persoane, în vederea asigurării continuității activității, ținând cont de faptul că în unitățile respective numărul total al posturilor este limitat prin acte normative.
Sursa: http://www.ms.ro/acte-normative-in-transparenta/
Autor: Laura TIFIGIU - Jurist
Imagine: Alena Shekhovtcova pe Pexels
Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".
Multumim!
Copyright © 2004-2021. Toate drepturile rezervate LEGIStm.
iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana