Salarizarea din învățământ este reglementată de LEGEA-CADRU nr. 153 din 28 iunie 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
LEGEA-CADRU nr. 153 din 28 iunie 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 28 iunie 2017
Data intrării în vigoare 01-07-2017
Obiectul de reglementare
LEGEA-CADRU nr. 153 din 28 iunie 2017 are ca obiect de reglementare stabilirea unui sistem de salarizare pentru personalul din sectorul bugetar plătit din bugetul general consolidat al statului.
Prezenta lege creează cadrul legislativ pentru:
a)dezvoltarea unui sistem de fundamentare a politicilor salariale în sectorul bugetar şi de supraveghere a aplicării acestora;
b)dezvoltarea unui sistem de distribuire a resurselor bugetare alocate pentru cheltuielile de personal, prin stabilirea salariilor de bază în sectorul bugetar, în vederea promovării performanţei individuale;
c)remunerarea persoanelor care ocupă funcţii de demnitate publică.
Ultimele modificări aduse LEGII-CADRU nr. 153 din 28 iunie 2017 au fost aduse de către: ORDONANŢA nr. 42 din 31 august 2023; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 86 din 20 octombrie 2023; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 88 din 20 octombrie 2023; LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023; RECTIFICAREA nr. 296 din 26 octombrie 2023; LEGEA nr. 378 din 11 decembrie 2023; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 115 din 14 decembrie 2023; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 128 din 28 decembrie 2023; LEGEA nr. 177 din 22 iunie 2023; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 10 din 22 februarie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 16 din 7 martie 2024; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 19 din 7 martie 2024.
1. LEGEA nr. 296 din 26 octombrie 2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung
Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 977 din 27 octombrie 2023
Data intrării în vigoare 30-10-2023
Prezenta lege reglementează unele măsuri fiscal-bugetare pentru a consolida sustenabilitatea financiară a României pe termen lung astfel încât statul român şi unităţile sale administrativteritoriale să poată susţine din fonduri publice finanţarea tuturor categoriilor de servicii publice destinate cetăţenilor la un nivel calitativ şi competitiv impus de standardele europene.
2. ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 128 din 28 decembrie 2023 pentru unele măsuri referitoare la salarizarea personalului din învăţământ şi alte sectoare de activitate bugetară
Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1.197 din 29 decembrie 2023
Data intrării în vigoare 01-01-2024
Articolul II (2) Începând cu salariile aferente lunii ianuarie 2024, prin derogare de la dispozițiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, salariile de bază pentru personalul administrativ/nedidactic din sistemul național de învățământ se majorează, începând cu data de 1 ianuarie 2024, cu 250 de lei față de nivelul salariilor de bază la gradația 0 de vechime în muncă din luna decembrie 2023, respectiv se majorează cu 450 de lei începând cu salariile aferente lunii iunie 2024 față de nivelul salariilor de bază la gradația 0 de vechime în muncă din luna decembrie 2023.
(3) Începând cu salariile aferente lunii ianuarie 2024, prin derogare de la dispozițiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, salariile de bază ale personalului din instituțiile și unitățile care funcționează în subordinea sau în coordonarea Ministerului Educației, altul decât cel prevăzut la alin (1) și (2), se majorează cu 8% față de nivelul salariilor de bază din luna decembrie 2023, respectiv se majorează cu 12% începând cu salariile aferente lunii iunie 2024 față de nivelul salariilor de bază din luna decembrie 2023.
3. HOTĂRÂREA nr. 38 din 18 ianuarie 2024 pentru modificarea anexelor nr. 1 şi 2 la Normele metodologice privind stabilirea salariilor de bază pentru funcţiile didactice de conducere de director şi director adjunct din învăţământul preuniversitar de stat, precum şi pentru stabilirea categoriilor de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat în care se normează funcţiile de conducere didactice auxiliare de contabil-şef şi secretar-şef, cu nivel de studii S/M, şi nivelul salariilor de bază aferente acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 598/2018
Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 59 din 23 ianuarie 2024
Data intrării în vigoare 23-01-2024
4. ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 58 din 12 iunie 2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, precum şi unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învăţământul de stat, suportate din fonduri externe nerambursabile
Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 518 din 12 iunie 2023
Data intrării în vigoare 12-06-2023
Deoarece serviciul public de educație reprezintă o prioritate strategică națională la toate nivelurile, iar statul, mediul privat și cetățenii își asumă împreună responsabilități pentru susținerea, modernizarea și eficientizarea acestui important serviciu public al României de care depind nivelul de educație și viitorul generațiilor de elevi și studenți, prin care se urmărește ca obiectiv pe termen scurt, mediu și lung susținerea tuturor celor implicați: elevi, cadre didactice și părinți, construind un mediu caracterizat de respect reciproc, în care protejarea și afirmarea demnității umane au prioritate, întrucât personalul didactic, precum și personalul didactic auxiliar reprezintă o categorie de actori educaționali, cu rol strategic în asigurarea performanței educaționale la nivelul sistemului de învățământ, iar pentru a excela într-o serie de roluri specifice procesului de învățământ cadrele didactice trebuie să își adapteze în permanență activitatea la realitățile unei Românii moderne și la nevoile educaționale specifice elevilor, ținând cont de faptul că personalul nedidactic din sistemul de învățământ de stat are, de asemenea, un rol important în asigurarea condițiilor necesare desfășurării procesului de învățământ de stat, iar pentru aceasta are nevoie de un sistem de motivare corespunzător pentru a susține implicarea în desfășurarea condițiilor necesare desfășurării procesului educațional, deoarece dezvoltarea profesională a personalului didactic și didactic auxiliar, în special, în contextul impus de necesitatea digitalizării proceselor educaționale, vizează sprijin pentru cariera didactică prin participarea la cursuri de pregătire profesională și evenimente științifice, pentru suportarea costurilor specifice pentru echipamente informatice și alte echipamente didactice de tehnologia informației asimilate, precum și pentru achiziția de cărți de specialitate, dar și pentru acoperirea unor nevoi didactice specifice, în acest context, acordarea primelor de carieră didactică reprezintă o măsură care susține dezvoltarea profesională continuă a personalului didactic în vederea creșterii calității și echității sistemului educațional și generează performanță pe termen lung în activitatea educațională, fiind un pilon important în susținerea serviciului public de educație.
De asemenea, acordarea unei prime de carieră profesională pentru personalul nedidactic pentru a asigura sprijin în activitatea educațională contribuie la îmbunătățirea standardelor de calitate a serviciului public de educație fie prin participarea la cursuri de pregătire profesională, fie prin achiziționarea de bunuri materiale necesare pentru procesul de învățământ.
Ținând cont de necesitatea atragerii și menținerii cadrelor didactice în sistemul de învățământ de stat, în vederea garantării accesului la educația de calitate a tuturor elevilor și studenților, iar aceasta constituie un obiectiv pe termen lung pentru modernizarea sistemului public de educație al României, întrucât sunt necesare asigurarea și mai ales susținerea resursei umane calificate pentru implementarea programelor naționale în zonele prioritare de educație‚ cu scopul reducerii decalajelor de acces‚ participare și rezultate școlare cu care se confruntă elevii aflați în risc de excluziune socială, pornind de la modele europene de susținere a activității educaționale prin alte forme decât salariul, sunt oportune două forme de susținere a personalului didactic, didactic auxiliar și a personalului nedidactic care își desfășoară activitatea în sistemul de educație, și anume:
a) prima de carieră didactică: care are drept scop susținerea cadrelor didactice în eforturile acestora pentru îmbunătățirea continuă a competențelor educaționale și obținerea de performanțe școlare/universitare în procesul educațional;
b) prima de carieră profesională: asigurată pentru sprijinul personalului nedidactic, care are drept scop susținerea participării la cursuri de pregătire profesională, dar și pentru acoperirea unor nevoi didactice individuale.
5. REGULAMENTUL din 26 aprilie 2023 de acordare a voucherelor de vacanță pentru unitățile/instituțiile de învățământ de stat, în Ministerul Educației și în alte instituții publice din subordinea/coordonarea acestuia, pentru anii 2023-2026
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 374 din 3 mai 2023
Aprobat prin ORDINUL nr. 4.072 din 26 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 3 mai 2023[1].
ART. 3 (1) Beneficiază de vouchere de vacanţă persoanele care au desfăşurat efectiv activitate în anul pentru care se acordă, în unităţile/instituţiile prevăzute la art. 1.
(2) Voucherele de vacanţă se acordă tuturor persoanelor care au sau au avut calitatea de salariat în unităţile/instituţiile prevăzute la art. 1 în anul pentru care se acordă. Valoarea voucherelor de vacanţă este proporţională cu perioada lucrată.
(3) Beneficiază de vouchere de vacanţă doar personalul încadrat în unităţile/instituţiile prevăzute la art. 1, pe posturile aprobate prin organigramele acestora.
(4) Beneficiază de vouchere de vacanţă şi personalul încadrat în unităţile/instituţiile prevăzute la art. 1, care se află în situaţiile prevăzute la art. 145 alin. (4) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) În cazul în care salariatul al cărui contract individual de muncă/raport de serviciu la data acordării voucherelor de vacanţă este suspendat sau a încetat în cursul anului calendaristic pentru care se acordă vouchere, acesta beneficiază de vouchere de vacanţă numai dacă, în termen de maximum 30 de zile de la data suspendării/încetării contractului individual de muncă/raportului de serviciu, depune la unitate/instituţie o cerere în acest sens, precum şi dovada achitării impozitului aferent prin virament bancar în contul unităţii/instituţiei
6. ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare
Publicată în: Monitorul Oficial nr. 110 din 24 februarie 2009
Data intrării în vigoare: 24 februarie 2009
Având în vedere criza financiară existentă la nivel global, care afectează, în principal, întreprinderile mici şi mijlocii din România, precum şi situaţia creată de presiunile personalului bugetar pentru creşterea salariilor, având în vedere faptul că întreprinderile mici şi mijlocii se află în prezent sub presiunea limitării posibilităţilor de creditare generată de criza financiară şi sunt din ce în ce mai afectate de lipsa de lichidităţi din economie, ceea ce generează şi întârzieri în încasarea facturilor aferente mărfurilor livrate sau serviciilor prestate în favoarea propriilor beneficiari, având în vedere lipsa de forţă de muncă calificată la nivelul întreprinderilor mici şi mijlocii, generată de fenomenul de emigrare cu care ne-am confruntat în ultimii ani, care a generat deja creşteri salariale importante în sectorul privat în ultimii ani, pe fondul creşterii economice şi a necesităţii de a asigura o forţă de muncă stabilă, având în vedere că în contextul actual generat de efectele crizei financiare întreprinderile mici şi mijlocii nu mai au resurse pentru a ţine pasul cu creşterile salariale anunţate în sectorul bugetar şi riscă să îşi piardă angajaţii, având în vedere investiţiile făcute de majoritatea angajatorilor în pregătirea forţei de muncă angajate în vederea asigurării sustenabilităţii întreprinderilor în condiţiile concurenţiale generate de aderarea la Uniunea Europeană, prin introducerea tichetelor de vacanţă, Guvernul intervine printr-o măsură urgentă în favoarea angajatului, căruia îi cresc veniturile reale, şi în favoarea angajatorului, care are posibilitatea şi este stimulat să acorde angajaţilor, alături de salariu, vacanţe în ţară, prin intermediul tichetelor de vacanţă, cu rol de recuperare a capacităţii de muncă, de creştere a productivităţii muncii salariatului şi de motivare a acestuia pentru a-şi menţine calitatea de salariat în respectiva întreprindere, ceea ce va genera stabilitate şi eficienţă mărite la nivelul sectorului privat şi în special în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii. Având în vedere că toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, este necesar a fi luate măsuri imediate pentru instituirea cadrului normativ privind acordarea tichetelor de vacanţă.
7. ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 10 din 22 februarie 2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 160 din 27 februarie 2024
Data intrării în vigoare 27-02-2024
Ținând seama de specificul sistemului de învăţământ, aplicarea prevederilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pentru personalul din sistemul de învăţământ, aşa cum este în vigoare în prezent, nu poate să fie realizată în mod unitar şi lipsit de echivoc. Astfel, pentru personalul din sistemul de învăţământ acordarea voucherelor de vacanţă prevăzute la art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte prin raportare la salariul net cuvenit funcţiei de bază din luna acordării acestora.
Art.42 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
Finanţarea de bază, complementară şi specială, precum şi cheltuielile de instruire şi întreţinere a elevilor din învăţământul preuniversitar din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională sunt asigurate de Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei şi alte instituţii cu atribuţii în domeniile apărării, informaţiilor, ordinii publice şi securităţii naţionale, din fondurile alocate din bugetul de stat, inclusiv pe parcursul anului şcolar 2023-2024."
La articolul 18 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu următorul cuprins:
(12) Pentru personalul din sistemul de învăţământ acordarea indemnizaţiei de hrană prevăzute la alin. (1) se stabileşte prin raportare la salariul net cuvenit funcţiei de bază."
La articolul XXVI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(4) În anul 2024 pentru Programul naţional «Masă sănătoasă» se asigură de la bugetul de stat din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti, în limita sumei de 1.139.400 mii lei aprobată prin Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023, anexa nr. 5 - Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti, pe anul 2024 şi estimări pe anii 2025-2027, numărul curent 43, pentru preşcolarii şi elevii din minimum 1.000 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat. Repartizarea sumelor pe unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale şi pe unităţi de învăţământ, precum şi normele metodologice de aplicare a Programului naţional «Masă sănătoasă» pentru anul 2024 se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Educaţiei."
8. HOTĂRÂRE nr. 68 din 31 ianuarie 2024 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per antepreşcolar/preşcolar/elev, pentru finanţarea de bază a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat
Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 98 din 1 februarie 2024
Data intrării în vigoare 01-02-2024
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 138 alin. (7) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art.1(1) Pentru anul 2024, finanțarea de bază a unităților de învățământ preuniversitar de stat, denumite în continuare unități de învățământ, pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum și contribuțiile aferente acestora se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației.
(2) Pentru anul 2024, finanțarea de bază a unităților de învățământ, pentru cheltuielile cu formarea continuă și cheltuielile cu bunuri și servicii, se asigură din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale de care aparțin acestea.
(3) Pentru anul 2024, finanțarea de bază pentru unitățile de învățământ, înființate în cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat, pentru articolele de cheltuieli, în funcție de care se calculează costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, se asigură prin transferuri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, pe baza costului standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, și se cuprinde în contractul complementar încheiat cu instituția de învățământ superior de stat.
(4) Începând cu anul școlar 2024-2025, finanțarea de bază pentru școlile din spital, înființate în cadrul instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie, pentru articole de cheltuieli, în funcție de care se calculează costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, se asigură, pentru perioada în care antepreșcolarul/preșcolarul/elevul este înscris la „Școala din spital“, prin transferuri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației, cel puțin la nivelul costului standard per antepreșcolar/preșcolar/elev majorat cu cel puțin 100%, în baza contractului complementar.
(5) Începând cu anul școlar 2024-2025, pentru unitățile de învățământ în care sunt înscriși antepreșcolari/preșcolari/elevi care beneficiază de nivelurile de intervenție I, II sau, după caz, III, în conformitate cu dispozițiile art. 69 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, finanțarea se asigură, prin transferuri de la bugetul de stat, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele autorităților administrației publice locale, cel puțin la nivelul costului standard per antepreșcolar/preșcolar/elev majorat cu 75%.
(6) Finanțarea cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum și a contribuțiilor aferente acestora pentru unitățile de învățământ se face pe baza costului standard per antepreșcolar/preșcolar/elev. Nu sunt incluse în această categorie de cheltuieli indemnizația de hrană, alocațiile pentru transportul la și de la locul de muncă, precum și cheltuielile salariale în natură, acestea nefăcând parte din finanțarea de bază.
(7) Costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev pentru cheltuielile prevăzute la alin. (6) se determină pentru fiecare nivel de învățământ, filieră, profil, specializare/domeniu, în funcție de numărul de antepreșcolari/preșcolari/elevi, de limba de predare, forma de învățământ și de mediul urban/rural.
(8) Finanțarea cheltuielilor cu formarea continuă și a cheltuielilor cu bunuri și servicii se face pe baza costului standard per antepreșcolar/preșcolar/elev.
(9) Costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev se determină pentru fiecare nivel de învățământ, filieră, profil, specializare/domeniu, în funcție de mărimea și tipul unităților de învățământ, mediul urban/rural și coeficienții de temperatură pe zone geografice, după caz, pentru cheltuielile prevăzute la alin. (8).
(10) Costul standard se suplimentează cu 25% pentru unitățile de învățământ care fac parte din consorții școlare sau consorții de învățământ dual, constituite din unități de învățământ din mediul urban și rural.
Art.2 (1) Costul standard per antepreșcolar/ preșcolar/elev pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum și contribuțiile aferente acestora, pentru coeficientul 1, corespunzător costului standard per elev din învățământul gimnazial din mediul urban, este calculat potrivit metodologiei prevăzute în anexa nr. 1.(
2) Pentru anul 2024, valoarea costului standard pentru coeficientul 1 este de 9.431 lei.
(3) Costurile standard per antepreșcolar/preșcolar/elev pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum și contribuțiile aferente acestora, pentru anul 2024, sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(4) Costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum și contribuțiile aferente acestora pentru unitățile de învățământ sunt determinate prin aplicarea coeficienților de diferențiere, prevăzuți în anexa nr. 3, la valoarea costului standard per elev corespunzător coeficientului 1.
(5) Unităților de învățământ care au în componență și clase cu elevi ce studiază în limba maternă a minorităților li se alocă suplimentar, pentru elevii din aceste clase, sume aferente coeficienților de diferențiere și de corecție prevăzuți în anexa nr. 3.
(6) Costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum și contribuțiile aferente acestora, pentru activitatea de cămine-cantine, se calculează în funcție de numărul de elevi cazați din învățământul gimnazial, liceal, postliceal și profesional. Sumele se alocă unităților de învățământ cu personalitate juridică în a căror administrare se află căminele-cantinele, indiferent de unitatea de învățământ la care studiază elevii.
Art. 3(1) Costul standard per antepreșcolar/ preșcolar/elev privind cheltuielile cu formarea continuă și cheltuielile cu bunuri și servicii este calculat potrivit metodologiei prevăzute în anexa nr. 4.
(2) Pentru anul 2024, valoarea costului standard pentru coeficientul 1 este de 649 lei.
(3) Costurile standard per antepreșcolar/preșcolar/elev privind cheltuielile cu formarea continuă și cheltuielile cu bunuri și servicii, pentru anul 2024, sunt prevăzute în anexa nr. 5.
(4) Costurile standard per antepreșcolar/preșcolar/elev privind cheltuielile cu formarea continuă și cheltuielile cu bunuri și servicii sunt determinate prin aplicarea coeficienților de diferențiere, prevăzuți în anexa nr. 6, la valoarea costului standard corespunzător coeficientului 1.
(1) Inspectoratele școlare răspund de repartizarea sumelor aprobate de Ministerul Educației, pe unități de învățământ, pe baza numărului de antepreșcolari/ preșcolari/elevi și a costurilor standard prevăzute în anexa nr. 2
(2) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat repartizate potrivit prevederilor art. 4 alin. (5) se repartizează integral de către ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale, în limita costului standard, unităților de învățământ din subordine, pe baza numărului de antepreșcolari/preșcolari/elevi și a costurilor standard prevăzute în anexa nr. 5, și se supun aprobării autorităților deliberative de la nivelul unităților/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale. Utilizarea sumelor repartizate se face de către unitatea de învățământ cu personalitate juridică, prin bugetul propriu, cu aprobarea ordonatorului de credite al acesteia.
(3) Inspectoratele școlare și directorul unității de învățământ cu personalitate juridică, în calitate de ordonator de credite, răspund de încadrarea în bugetul aprobat pe baza costurilor standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, pentru cheltuielile prevăzute la art. 1 alin. (1).
(4) Ordonatorul principal de credite și directorul unității de învățământ cu personalitate juridică, în calitate de ordonator de credite, răspund de încadrarea în bugetul aprobat pe baza costurilor standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, pentru cheltuielile prevăzute la art. 1 alin. (2)
(5) Atunci când, la nivelul unor unități de învățământ, sumele repartizate în baza costului standard sunt insuficiente pentru plata drepturilor prevăzute la art. 1 alin. (1), inspectoratele școlare pot efectua redistribuiri ale acestor sume între unități de învățământ de pe raza județului/municipiului București sau pot proceda la alocarea sumelor rămase nerepartizate, după caz. Redistribuirea sau, după caz, alocarea de sume rămase nerepartizate unor unități de învățământ de pe raza unor județe diferite se realizează de către Ministerul Educației cu respectarea principiului echității distribuirii fondurilor destinate unui învățământ de calitate.
(6) Atunci când, la nivelul unor unități de învățământ, sumele repartizate în baza costului standard sunt insuficiente pentru plata drepturilor prevăzute la art. 1 alin. (2), direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice, cu asistența tehnică de specialitate a inspectoratelor școlare, pot efectua redistribuiri ale sumelor repartizate pe comune, orașe, municipii și pe sectoare ale municipiului București cu această destinație.
(7) Redistribuirea sumelor între unități de învățământ cu personalitate juridică din cadrul aceleiași unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale, pentru plata drepturilor prevăzute la art. 1 alin. (2), se aprobă de consiliul local, la propunerea primarului, cu avizul conform al inspectoratului școlar.
(8) Redistribuirea sumelor între unități de învățământ cu personalitate juridică, potrivit prevederilor alin. (5) și (6), conduce implicit la modificarea bugetelor inițiale aprobate, calculate pe baza costurilor standard per antepreșcolar/preșcolar/elev.
(9) Aprobarea redistribuirii sumelor între unități de învățământ cu personalitate juridică, pentru cheltuielile prevăzute la art. 1 alin. (1), se va face numai după verificarea de către inspectoratul școlar a modului de angajare și utilizare a sumelor alocate pentru finanțarea de bază, pe baza costurilor standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, și după verificarea corelării numărului de personal cu numărul de antepreșcolari/ preșcolari/elevi. În urma verificării, inspectoratul școlar împreună cu ordonatorii de credite stabilește sumele ce pot fi redistribuite.
Art. 6. Pentru finanțarea cheltuielilor prevăzute la art. 1, autoritățile administrației publice locale pot aloca, pe lângă sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, și sume din bugetele proprii ale acestora.
9. Sporul în cuantum de 15% din salariul de bază, reprezentând spor pentru condiţii de muncă periculoase sau vătămătoare are la bază următoarele acte normative:
Art. 3 La stabilirea concretă a sporului pentru condiții de muncă se vor avea în vedere următorii factori:
Art.4 Cuantumul sporului se stabilește prin aplicarea cotei procentuale, care nu poate depăși 15%, asupra salariului de bază, corespunzător timpului efectiv lucrat la locurile de muncă prevăzute în prezentul regulament cu respectarea prevederilor art. 13 alin. (1) din anexa nr. I lit. B „Reglementări specifice personalului didactic din învățământ“ la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 14. Pentru personalul prevăzut la Cap. I-V din anexa nr. III la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, mărimea sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă, în funcție de numărul de factori de risc întruniți este următoarea: a) spor de la 10, 1%-15% din salariul de bază pentru personalul care își desfășoară activitatea sub influența a 4 factori de risc din cei prevăzuți la art. 6 din regulamentul-cadru; b) spor de la 5, 1%-10% din salariul de bază pentru personalul care își desfășoară activitatea sub influența a 3 factori de risc din cei prevăzuți la art. 6 din regulamentul-cadru; c) spor de până la 5% din salariul de bază pentru personalul care își desfășoară activitatea sub influența a 2 factori de risc din cei prevăzuți la art. 6 din regulamentul-cadru.
(1) Sporul pentru condiții de muncă prevăzut în prezentul regulament se acordă, pe baza buletinelor de determinare sau, după caz, expertizare, emise de către autoritățile abilitate în acest sens, pentru timpul efectiv lucrat în locurile de muncă respective, în procent de până la 15% aplicat la salariul de bază, cu încadrarea în sumele prevăzute pentru cheltuieli salariale din bugetul de venituri și cheltuieli aprobat.
(2) Evidența timpului lucrat efectiv în ore se ține și se certifică de către conducătorul fiecărui/fiecărei compartiment/structuri funcționale, se avizează de către șeful ierarhic superior și se aprobă de conducerea unității/instituției.
Notă finală:
Legislația de bază, cea subsecventă, în toate formele ei (începând cu forma propusă spre consultare, până la forma finală, aprobată prin ordine de ministru, hotărâri de guvern etc.), ce derivă din aplicarea pachetului de legi ale educației România Educată poate să fie consultată aici: https://www.ilegis.ro/, cât și pe pagina oficială a Ministerului Educației- www.edu.ro.
Autor: Ionut NISTOR - consilier juridic
Imagine generată de Copilot
Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".
Multumim!
Copyright © 2004-2024. Toate drepturile rezervate LEGIStm.
iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana