Vizualizeaza interviul:
jr. Aurelian BOIT - Sef serviciu Juridic Administratia Judeteana a Finantelor Publice Arad
Proiecte:
Conferinta juridica | Asociatia Europeanul | Centrul Sf. Martin
LEGIStm: Domnule Boiț vă mulțumim pentru că ați acceptat invitația noastră. Știm că sunteți consilier juridic la AJFP Arad. Ne puteți spune de când ați început activitatea în domeniul juridic?
Aurelian Boiț: În primul rând vă mulțumesc pentru că îmi acordați această onoare de a povesti un pic despre ce fac eu și ce activități întreprind impreună cu colegii mei, atât de la serviciu cât și membrii asociației cu care eu activez în domeniul filantropic. Sunt consilier juridic de 24 de ani. Activez în același loc și anume în Administrația Județeană a Finanțelor Publice Arad, fosta Administrația Finanțelor Publice și dețin o funcție de șef de conducere de șef birou/șef serviciu încă din anul 1991. Acest lucru mi-a permis să câștig încet, încet o experiență menegerială și organizațională care să-mi permită să dezvolt această activitate a profesiei de consilier juridic.
LEGIStm: În contextul actual al pandemiei Covid-19, AJFP Arad a fost pregătită pentru a lupta online, nu neapărat contribuabilii, ci mai mult pe relația ANAF și instanțe?
Aurelian Boiț: Spre norocul nostru am avut un protocol încheiat încă din anul 2012 cu Tribunalul Arad care ne-a permis să comunicam informatic actele de procedură între cele două instituții. Practic, am fost primii din țară, la nivel de instituții, atât AJFP Arad cât și Tribunalul Arad care au încheiat un astfel de protocol și care au permis comunicarea online a tuturor actelor informatice. Acest lucru a permis o economie foarte mare de hârtie, de timp și, in primul rând, a permis să nu existe posibilitatea ca un termen sau un recurs, apel să poată fi, să zicem, scăpat.
LEGIStm: Cât de facil vi se pare accesul la informația legislativă pe partea de dosare, pe partea de monitorizare firme, prin serviciile oferite de noi?
Aurelian Boiț: Odată cu acel protocol, cred că în aceeași perioadă, am avut încheiat și cu firma dvs. la nivel, întâi, de instituție AFP și pe urmă la nivel DGRFP Timișoara, un contract si un protocol prin care dumneavoastră ne-ați furnizat programe informatice care ne-au permis să fim tot timpul la curent și să ne adaptăm cu noutățile legislative. Mai mult de atât, programul de evidență și gestionare a dosarelor ne permite sa gestionăm în timp real și să cunoaștem situația fiecărui dosar. Protocolul cu Tribunalul Arad și legătura cu dvs. ne-a permis să facem saltul spre secolul 21, iar pandemia, când a venit, să nu ne prindă pe picior greșit. Sper ca și restul regiunilor din țară să înțeleagă cât este de importantă o astfel de procedură și un astfel de program informatic și să-l aplice pentru că au numai de câștigat.
LEGIStm: Știm ca ați întreprins un proces similar de informatizare la nivel național pe partea de informatizare a muncii în domeniul juridic, dar acel proiect nu a fost dus la bun sfârșit.
Aurelian Boiț: Da, a fost un complex de factori care nu a dus la implementarea acelui proiect, dar, cum am mai spus, datorită acelui protocol încheiat cu Tribunalul Arad care ne-a permis ca actele procedurale să comunice informatic, am inițiat împreună cu Direcția de informatică din cadrul ANAF de la acel moment, un program informatic care să ne permită conectarea cu acest program de la nivelul Tribunalului. Astfel, toate actele procedurale care intrau în institutie, pe lângă actele acelei instituții, să fie prelucrate informatic, iar toată corespondența - circuitul pe la conducătorul unității, la șeful de serviciu și în final la consiliul juridic - să se deruleze informatic. Ar fi fost, într-adevar, un pas spre o normalitate care ne-a ajutat foarte mult pentru că atunci când nu mai există acest circuit al documentelor, lucrurile funcționează mult mai rapid, ele pot fi stocate, eventual se poate lista un exemplar pentru păstrare într-o anumită arhivă ca să existe și un format în scris. Cred că în viitor, dacă se va aplica o astfel de procedură, stocarea se va face pe hard-uri care acum ajung de dimensiuni mult mai mici față de cum erau înainte.
LEGIStm: În momentul de față ce proiecte aveți în derulare? Știm că aveți și proiecte filantropice, v-ați implicat și în legătură cu Primăria Arad, conferințe.
Aurelian Boiț: Da, pentru că avem o legătură foarte bună cu Tribunalul Arad și prin prisma faptului ca sunt și decanul consilierilor juridici de aproape 12 ani, am inițiat acum 6 ani un protocol de colaborare cu Tribunalul Arad și cu Uniunea Naționala a Practicienilor de Insolvență din Arad pentru a organiza la Arad conferințe juridice. Încet, încet această conferință a crescut astfel incât a devenit cunoscută în toată regiunea iar astăzi cred că este una dintre cele mai căutate conferințe la nivel național. Drept dovadă, anul acesta am avut, chiar la sfârșitul lunii noiembrie, o conferință, de data aceasta online din cauza situației pandemice în care ne aflăm, denumită sugestiv impactul pandemiei asupra profesiilor juridice și unde am avut online înscriși 160 de persoane active și după 4 ore de conferință au mai rămas 80. Asta înseamnă foarte mult pentru noi deoarece la o conferință online cam după o oră lumea începe să renunțe. Ne dă foarte multă încredere această organizare online și sperăm ca la anu, când situația pandemică va trece, să putem organiza fizic și în același timp și online astfel încât toată țara să poată participa. Fac o paranteză, am avut participanți de la Constanța, Iași, București. A fost o conferință foarte reușită. Vizavi de implicarea mea pe palierul filantropic pot să spun că de 8 ani sunt președintele Asociației Sfântul Martin și a Asociației Europeanul cu care am organizat foarte multe evenimente filantropice și acțiuni de ajutorare, în principal, a tinerilor pentru că noi am considerat că fiecare trebuie să găsească un palier pe care să se concentreze să-l susțină și practic să focalizezi toata energia, efortul, banii spre acel proiect. Astfel, am reusșit să inițiem, acum 5 ani, un proiect filantropic de anvergură care s-a numit ''Comunitatea arădeana sprijină performanța'' unde premiem în fiecare an aproximativ 200 de copii foarte buni la învățătură, artă și sport, din elevii arădeni. Mai exact, premiem locurile unu și doi la olimpiadele naționale, campionate naționale, europene și așa mai departe. Datorită succesului pe care l-am avut cu această acțiune am obținut în timp și Patronajul Ambasadei Franței asupra acestui eveniment, iar începând din anul 2019, Ambasada Franței acordă un premiu de excelență pentru cea mai bună performanță a unui elev arădean: ''Grand prix de l'excellence de l'Ambassade du France'', ceea ce pentru copiii performeri reprezintă maximum. În aceste premieri, pe lângă faptul ca îi valorizăm pe copii, primesc diplome și participă la tabăra universitară, copiii primesc și o sumă de bani, mai exact 400 lei de persoană. Vă dați seama că acest lucru presupune un efort financiar foarte mare. Întreaga sumă o strângem doar de la persoanele fizice și juridice private din Arad și nu numai. Cunoscând ceea ce facem noi la Arad, au început și alte societăți să ne susțină. Pentru a duce mai departe acest proiect și pentru a asigura sustenabilitatea lui pe termen lung am inițiat în 2019, împreună cu Asociația Europeanul, un eveniment filantropic de susținere a acestei gale care s-a numit ''Balul Comunității Arădene''. Mai exact, am făcut un eveniment fastuos de gală. În România nu știu dacă s-a mai practicat acest sistem. Practic, pe toată durata evenimentului persoanele fizice au putut cumpăra un bilet, companiile au putut sponsoriza evenimentul, iar toate sumele, după ce au fost scăzute cheltuielile, au fost direcționate către această gală. Am reușit să strângem, la primul eveniment, o sumă frumoasă de bani pe care am și redirecționat-o. Datorită succesului și a impactului pe care l-a avut prima ediție a ''Balului Comunității Arădene'' care a fost organizat tot cu copii foarte talentați (au fost puse în scene piese celebre de pe Broadway precum ''Phantom of the Opera'', ''Cat singing in the rain''), la a doua ediție, care trebuia să se desfășoare în 2020, am avut discuții la Casa Regală pentru a obține Auspiciile Familiei Casei Regale asupra evenimentului. Din păcate, pandemia ne-a afectat pe toți și nu am putut să mai organizăm acest eveniment. Sperăm ca în anul 2021 să scăpăm de această nenorocire și să putem continua acțiunile filantropice pe care le-am organizat. Aș dori să mai amintesc de un eveniment foarte frumos care a avut tot un substrat filantropic și anume organizarea unui Revelion la teatru în Arad. Mai exact, a fost reeditată atmosfera revelioanelor de altădată, de pe TVR, cu artiști renumiți. Astfel, publicul care a participat în număr foarte mare, aproximativ 300 de oameni, a putut să retrăiască atmosfera revelioanelor de altădată și a fost un periplu muzical Arad-Paris-New York. Aș dori, de asemenea, să mai amintesc de un eveniment filantropic foarte interesant pe care-l organizăm în Arad de câțiva ani împreună cu o unitate de alimentație publică. Se numește ''Meniu în așteptare'' și permite celui care cumpără meniul zilei să cumpere și un ''Meniu în așteptare'' dacă vrea să ajute o persoană nevoiașă. Când se strânge un anumit număr de meniuri unitatea de alimentație publică ne anunță că s-a strâns numărul necesar de meniuri. De obicei în weekend produc acele meniuri, iar noi ne ducem și le livrăm la adăpostul de zi, de noapte sau la casa de copii, depinde unde sunt solicitări și cerințe. Sunt multe alte proiecte care au fost făcute și care acum nu îmi vin în minte. Important este că ne străduim să facem și să ajutăm copiii, în principal, dar și comunitatea. Ultimele evenimente filantropice pe care noi le-am realizat și pe care aș dori să le amintesc au fost chiar în perioada pandemiei. Este vorba despre un proiect pe care l-am inițiat și l-am gândit împreună cu un prieten de-al meu, Ioan Grecu, care provine din societatea civilă și este un activist foarte înflăcărat cu care am implementat ''Voluntari pentru seniorii Aradului''. Mai exact, în perioada pandemiei, oamenii în vârstă care nu puteau să-și facă cumpărături sunau la noi iar noi îi aprovizionam. Ce a fost interesant la acest proiect a fost faptul că l-am făcut cap coadă respectând toate prevederile legale. Toți voluntarii care au participat la acest proiect au încheiat contracte de voluntariat, au fost prelucrate procedurile atât din punct de vedere al securității muncii cât și a sănătății. În plus, a existat un program informatic foarte interesant care, în momentul în care cineva suna pentru o comandă, persoana care răspundea la telefona înregistra comanda iar voluntarul de pe teren primea prin sms respectiva comandă și locația cu ''share location'' unde să se deplaseze. Sincer, ne-am bucurat că am putut să facem acest proiect în pandemie. El a durat până în vară chiar spre toamnă. Sper să nu fie din nou nevoie să-l activăm având în vedere că situația nu este prea roz nici în prezent. Un ultim proiect de anvergură care este pe cale să-l implementăm, este acela conceput cu doctorul Musta pentru care am o apreciere deosebită deoarece acest om a făcut foarte multe lucruri și, din păcate, în ultima perioadă se încearcă să i se păteze imaginea, dar eu îl cunosc foarte bine și știu că s-a implicat foarte mult și a ajutat foarte multă lume. A pus la dispoziție, atât la Timișoara cât și la Arad, un program informatic pandemic care se numește ''Controller'' bazat pe experiența lui în toată această perioadă de tratare a epidemiei. Noi, împreună cu Primăria, cu Asociația Medicilor și cu Spitalul de Urgență, am încheiat un protocol prin care vom achiziționa, prin Asociația Sfântul Martin, oxigenatoare, în primul rând pentru pacienții cu forme medii spre grave care nu vor putea fi tratați la spitale sau care sunt la domiciliu și au nevoie de aceste aparate și care vor fi gestionate de medicii de familie. Aceștia vor avea acces la acest program unde vor monitoriza fiecare în lista de pacienți pe care îi are arondați dacă există un astfel de pacient va putea să ne sune sa comande un pulsoximetru sau un oxigenator. Noi, împreună cu cele două universități din Arad care s-au oferit să participe la acest proiect și prin voluntarii lor, vor fi duse la domiciliul acestor oameni împreună cu vehicule puse la dispoziție de Primăria Arad pentru a fi salvați. Prețurile unui oxigenator sunt foarte mari, undeva la 1000 euro. Ce am reușit noi, datorită notorietății și calității doctorului Musta, să obținem prețuri de achiziție de la furnizorii de oxigenatoare, iar noi le vom achiziționa și cu ajutorul sponsorilor și a oamenilor din Arad care vor contribui și le vom pune gratuit la dispoziția acestor pacienți. Este un lucru extraordinar și este varianta foarte practică și foarte clară prin care putem ajuta bolnavii dacă sunt în astfel de situații.
Material video: Andrei COVLEA
iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana